هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۱/۱۰ به پیشنهاد مشترک سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ت) و (ج) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور تصویب کرد:
۱ـ ضریب حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات برای سال ۱۴۰۴ به میزان هشتاد و دو هزار و پانصد و بیست (۸۲.۵۲۰) ریال تعیین میشود.
۲ـ ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۷۰ـ از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست های سیاسی وزارت امور خارجه برای سال ۱۴۰۴ به میزان پنج هزار و هفتصد و نود و پنج (۵.۷۹۵) ریال تعیین میشود.
۳ـ افزایش ضریب حقوق کارکنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکتهای دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکتها و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان های موضوع ماده (۵) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۴ به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به سال ۱۴۰۳ تعیین میشود.
تبصره ـ رعایت مفاد ماده (۷۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ـ الزامی است.
۴ـ رشد حقوق، مزایا و فوق العاده های کارکنان تابع قانون کار در دستگاههای اجرایی، تابع ضوابط مقرر در قانون کار خواهدبود. در خصوص کارکنان موضوع این بند که در دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مشغول به کار هستند، رعایت ماده (۱۲۴) قانون مذکور و تبصره ذیل آن الزامی است.
۵ ـ به استناد جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۳/۴] حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، در سال ۱۴۰۴ به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می یابد. سازمان اداری و استخدامی کشور مبلغ حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری را مطابق حکم این بند محاسبه و اعلام مینماید.
تبصره ۲ـ حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می یابد. سازمان اداری و استخدامی کشور مبلغ حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت را مطابق حکم این بند محاسبه و اعلام مینماید.
تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۳/۴] مبنای محاسبه تمامی اقلام پرداختی که در قوانین و مقررات مربوط برای تعیین مبالغ آنها از عبارت «حداقل حقوق» استفاده شده است، نظیر فوق العاده ایثارگری موضوع ماده (۵۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مبلغ حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشد که در سال جاری نسبت به سال قبل بیست درصد (۲۰%) افزایش می یابد.
۶ ـ در اجرای جزء (۵) بند (الف) و جزء (۲) بند (ب) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، میزان کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری به ترتیب (۳۶۲۵) و (۲۹۶۷) امتیاز و برای بازنشستگان و سایر مشمولان ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ـ مصوب سال ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان بیست و یک میلیون و شش هزار و هشتصد و هفتاد و پنج (۲۱.۰۰۶.۸۷۵) ریال و هفده میلیون و یکصد و نود و سه هزار و هفتصد و شصت و پنج (۱۷.۱۹۳.۷۶۵) ریال است.
۷ـ امتیازات و مبالغ ریالی موضوع جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری ـ مصوب ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ـ از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون مذکور صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل محاسبه است و مشمول تبصره ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری نمیشود.
مابه التفاوت ناشی از اعمال مغایر با این بند که صرفاً در سال ۱۴۰۳ اعمال شده، مشمول افزایش ضریب سال ۱۴۰۴ نمیشود و به عنوان «تفاوت تطبیق ترمیم حقوق» در احکام کارگزینی و قراردادهای منعقده درج و در سال ۱۴۰۴، بیست و پنج درصد (۲۵%) آن از محل افزایش های قانونی سال ۱۴۰۴ مستهلک میشود.
۸ ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۳/۴] [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۶/۰۹] در اجرای جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، پس از اعمال افزایش های موضوع بندهای فوق الذکر، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد، منعقده ماهانه حقوق بگیران به نسبت به مدت کارکرد، با اعمال امتیازات و مبالغ موضوع بند (۷) این مصوبه، نباید از مبلغ یکصد و سی میلیون (۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه افراد موصوف به رقم مذکور، مابه التفاوت آن تا مبلغ یکصد و سی میلیون (۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به عنوان «پرداختی موضوع جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» در سال ۱۴۰۴ در احکام کارگزینی و قراردادهای منعقده ماهانه مشمولان درج میشود.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۳/۴] [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۶/۰۹] مبلغ ریالی تقاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می ماند و مشمول افزایش ضریب سال ۱۴۰۴ نمیشود. این مبالغ در محاسبه پرداختی موضوع جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور [لحاظ میشود.]
تبصره ۲ـ حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق بگیران نیروهای مسلح با اعمال تبصره (۳) ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری، لحاظ میشود.
۹ـ حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد. حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی با اعمال مبلغ موضوع جزء (۲) قانون اصلاحی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و متناسب با سنوات خدمت قابل قبول به مأخذ (۳۰) سال، از یکصد و هفده میلیون (۱۱۷.۰۰۰.۰۰۰) ریال کمتر نخواهد بود.
۱۰ـ به موجب جزء (۴) بند (ب) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، اقلام مشمول کسول بازنشستگی به موجب قانون تعیین میشود.
۱۱ـ در اجرای جزء (۱) بند (ت) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال ۱۴۰۴ برای گروه های مختلف حقوق بگیر موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و در تمامی مناطق کشور، به میزان هفت برابر حداقل حکم کارگزینی و قرارداد منعقده حقوق بگیران موضوع بند (۸) این مصوبه (برابر با نهصد و ده میلیون (۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) و برای بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی به میزان هفت برابر حکم حقوقی موضوع بند (۹) این مصوبه (برابر با هشتصد و نوزده میلیون (۸۱۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تعیین میشود. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از هر محل به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان و بازنشستگان در وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی غیردولتی منصوب می شوند ممنوع است. اعضای هیأت علمی شاغل و بازنشسته و نیز قضات شاغل و بازنشسته از شمول سقف این جزء مستثنی هستند.
تبصره ۱ـ کارانه گروه پزشکی، فوق العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق التحقیق، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی ایران، بیمه درمان، عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از حکم این بند مستثنی است.
تبصره ۲ ـ افزایش سقف دریافتی از موضوع این حکم با درخواست بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورای حقوق و دستمزد، صرفاً برای مشاغل حساس و خاص یا مشاغل دارای شرایط خاص (و نه دستگاه خاص) از جمله در حوزه های عملیاتی صنعت نفت و دریانوردی بلامانع است.
تبصره ۳ـ به منظور فراهم شدن امکان محاسبه سقف خالص پرداختی مأمورانی که مبلغ حکم کارگزینی آنها توسط دستگاه مبدأ پرداخت میشود، ذی حساب و یا مدیر امور مالی دستگاه مبدأ موظف است گزارش پرداختی حکم کارگزینی آنها را به دستگاه مقصد اعلام نماید. خالص پرداختی متوسط ماهانه گروه های مختلف حقوق بگیر که مدت خدمت آنها در سال جاری کمتر از یکسال است (نظیر کارمندان جدیدالاستخدام، استفاده کنندگان از مرخصی بدون حقوق، افرادی که براساس قوانین و مقررات مربوطه به صورت نیمه وقت خدمات مینمایند و یا ساعت کاری خود را تقلیل می دهند)، به نسبت مدت کارکرد محاسبه میشود.
۱۲ـ در راستای رفع تبعیض حقوق شاغلان دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری برای تصویب و اجرای مصوبات مربوط به تغییر تشکیلات (برای دستگاههای تحت نظر مقام معظم رهبری با اذن ایشان)، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل علاوه بر اخذ مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه کشور الزامی است.
تبصره ـ طرح موضوعات دارای بار مالی و آثار بودجه ای در شورای حقوق و دستمزد از جمله مستثنی شدن از سقف موضوع تبصره (۲) بند (۱۱) این تصویبنامه منوط به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر رعایت سقف تعهد و بودجه دستگاه و امکان تأمین اعتبار در سقف اعتبار مصوب و تخصیص صادره است.
۱۳ـ در اجرای جزء (۳) بند (پ) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، مستمری والدین شهدا معادل یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین میشود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف
دیدگاه شما