هیئت وزیران در جلسه 17 تیرماه 1326 طبق پیشنهـاد شماره 20569ـ1 مورخ [1326]12/4/26 وزارت دارائی در تکمیل مقررات تصویبنامه شماره 5451 ـ ۱۳۲۶/۰۳/۱۰ مواد زیر را تصویب نمودند:
ماده 1ـ در مواردی که صاحبان دفاتر رسمی اظهار نمایند که برای انجام وظایفی که بموجب تصویبنامه شماره 5451 ـ 10 خرداد 1326 بعهده صاحبان دفاتر رسمی گذاشته شده است چنانکه شایسته است آماده نیستند و یا آنکه اداره کل ثبت اسناد و املاک آمادگی آنها را تأیید ننماید طرز دریافت عایدی که در ضمن تصویبنامه مزبور پیشبینی شده است بر طبق آییننامهای که با موافقت اداره کل ثبت وزارت دارائی تنظیم خواهد نمود انجام خواهد گرفت.
ماده 2 ـ دفاتری که بموجب قانون دفاتر اسناد رسمی صلاحیت ثبت معاملات زائد بر ده هزار ریال را ندارند مشمول مقررات تصویبنامه 5451 نمیباشد و مالیات بر درآمد معاملات آنها کمافیالسابق بوسیلة اداره دارائی وصول خواهد شد.
ماده 3 ـ میزان حقالزحمه مقرر در ماده 2 و 3 تصویبنامه 5451 بطور کلی شش درصد خواهد بود.
ماده 4ـ در مورد اسنادی که فرع مقرر در سند کمتر از 12 درصد مبلغ معامله در سال باشد مالیات بنسبت 12 درصد احتساب و وصول خواهد شد.
ماده 5 ـ ترتیب تحویل درآمدهای وصولی از طرف صاحبان دفاتر اسناد رسمی بادارات دارائی طبق مقررات مربوطه بتحویل درآمد حق الثبت بصندوق حسابداری خواهد بود.
ماده 6 ـ در ماده 2 تصویبنامه شماره 5451 عبارت (در حکم مأمورین وصول و) حذف میشود.
ماده 7ـ در اجراء مواد تصویبنامه 5451 و تصویبنامه حاضر وزارت دارائی میتواند آییننامههای لازم را وضع و بموقع اجرا بگذارد و در مواردی که محتاج بموافقت اداره کل ثبت باشد موافقت آن اداره را جلب نماید.
ماده 8ـ وزارت دارائی پس از افتتاح مجلس شورای ملی مجوز قانونی این تصویبنامه را تحصیل خواهد نمود.
از طرف نخستوزیر
دیدگاه شما