آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳۴) اصلاحی مالیات‌های مستقیم- مصوب ۱۳۸۰

تاریخ تصویب ۱۳۸۱/۰۷/۰۳
شماره ۳۳۲۱۹ت۲۷۲۶۰‌ه‍ - ۱۳۸۱.۰۷.۱۰
تاریخ انتشار ۱۳۸۱/۰۷/۲۰
دسته

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۷.۳ بنا به پیشنهاد شماره ۳۷۳۱۶ مورخ ۱۳۸۱.۶.۳۱ وزارت‌ امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۳۴) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب ۱۳۸۰-،‌ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌ [اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۱۸] [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱] درآمد مهدکودک‌ها در مناطق کمترتوسعه‌یافته و روستاها، مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه­های فنی و حرفه‌­ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ای کشور و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌ غیرانتفاعی/غیردولتی حاصل از تعلیم و تربیت شامل کلیه درآمدهای مرتبط با تعلیم و تربیت طبق مجوز صادر شده از ‌وزارتخانه ذی‌ربط می‌باشد.

‌تبصره ۱- درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی و غیرمرتبط با موضوع تعلیم و تربیت طبق مقررات مربوط‌ و سایر فعالیت‌های خارج از شمول مجوز مذکور مشمول مالیات می‌باشد.

‌تبصره ۲- درآمدهای حاصل از برگزاری فعالیتهای فرهنگی و سمینارها یا دوره‌های آموزشی این گونه‌ مؤسسات نیز مرتبط با فعالیت تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.

تبصره ۳ـ مدارس: [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸] واحدهای آموزشی و پرورشی دارای مجوز از وزارتخانه‌ ذی‌ربط که آموزش‌های رسمی شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، پیش‌دانشگاهی و مدارس از راه دور می‌باشند که مطابق دوره‌های تحصیلی خدمات آموزشی ارایه می‌نمایند.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸] منظور از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی/غیردولتی مؤسساتی است که براساس مجوز وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد و آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی/غیرانتفاعی تأسیس و با برگزاری دوره‌های آموزشی نسبت به صدور گواهی‌نامه مورد تأیید وزارتخانه‌های یادشده در مقاطع تحصیلی دانشگاهی اقدام می‌نمایند.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱] منظور از آموزشگاه فنی و حرفه‌­ای آزاد، آموزشگاهی است که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ای کشور بوده و در آن یک یا چند رشته براساس برنامه‌­های مصوب و مطابق با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ا‌ی کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش داده می­شود.

‌


ماده ۲- ‌درآمد مؤسسات نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی‌ربط،‌ بابت نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی از مالیات معاف است. ‌هرگونه درآمد دیگر حاصل از فعالیت‌های مغایر با پروانه فعالیت طبق مقررات مربوط مشمول مالیات‌ خواهد بود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱] درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی یا حرکتی در خصوص اشخاصی که براثر ضایعات جسمی یا روانی یا ذهنی یا توأم به صورت دایم دچار اختلال سلامت و کارایی شده‌اند از جمله سالمندان ناتوان که توسط کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی معلول شناخته می‌شوند و به صورت روزانه یا شبانه‌روزی از اشخاص مزبور نگهداری می‌نمایند و همچنین ارایه خدماتی نظیر خدمات آموزشی و پزشکی و توانبخشی مؤسسات مزبور در داخل مرکز یا با اعزام نیرو به محل زندگی معلول جزیی از فرآیند نگهداری محسوب و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

‌ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۱۸] درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان حاصل از فعالیت‌های‌ منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف است. ‌منظور از فعالیت‌های ورزشی، آن نوع فعالیت و رشته ورزشی است که براساس مجوز مرجع ذی‌ربط‌ تعیین می‌شود و توسط باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی انجام می‌پذیرد.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸] درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط از محل تبلیغات، نقل و انتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازم متضمن نشان و یا مشخصات باشگاه و مؤسسه ورزشی و همچنین کمک‌های دریافتی آنها از دولت و یا مؤسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی، درآمد ناشی از فعالیت ورزشی تلقی می‌گردد. سایر فعالیت‌های اقتصادی باشـگاه‌ها و مؤسسات مذکور و نیز فعالیت‌های ورزشی فاقد مجوز مشمول مالیات می‌باشند.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸] کلیه درآمد فدراسیون‌های بین‌المللی و فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک ناشی از برگزاری مسابقات ورزشی در ایران نیز از معافیت مندرج در این ماده برخوردار است.

‌محمدرضا عارف - معاون اول رییس‌جمهور

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.