‌آیین‌نامه اجرایی مالیات نقل و انتقال دست دوم به بعد انواع خودرو موضوع تبصره (۴) ماده (۹) قانون اجازه وصول مالیات غیر‌مستقیم از برخی کالاها و خدمات

تاریخ تصویب 1375/12/26
تاریخ ثبت 1375/12/28
شماره 128717.30ت1653ک
تاریخ انتشار ۱۳۷۶/۰۱/۲۳
دسته

‌هیأت وزیران در جلسه ۱۳۷۵/۱۲/۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۷۸۱ مورخ ۱۳۷۵.۱.۲۶ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۴) ماده (۹) قانون‌ اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات - مصوب ۱۳۷۴ - آیین‌نامه اجرایی مالیات نقل و انتقال دست دوم به بعد انواع خودرو و ماشین‌آلات‌ راه‌سازی را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ - [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۱۹] پرداخت مالیات نقل و انتقال از طریق قبوض مخصوصی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی چاپ و در اختیار بانکها قرار می‌گیرد قابل پذیرش‌ بوده و باید مشخصات کامل خودرو یا ماشین‌آلات راه‌سازی، اعم از نوع، سیستم، مدل، شماره شهربانی، شماره موتور و شاسی و نام مالک در آن درج و به مهر‌شعبه ممهور و توسط ماشین تحویلداری پرفراژ شده باشد، دفاتر اسناد رسمی مکلفند پس از تنظیم سند و ثبت شماره سند و شماره دفترخانه در کلیه نسخه‌ قبض مالیاتی، نسخه مربوط به خود را همواره نگهداری نمایند و در صورت عدم اخذ رسید قبل از تنظیم سند مربوط مطابق بند یک تبصره (۷) ماده یک قانون وصول مالیات نقل و انتقال‌ اتومبیل‌های غیر سواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه‌های بعدی مصوب ۱۳۶۳.۱۰.۲ با آنان رفتار خواهد شد.

‌تبصره - ادارات راهنمایی و رانندگی موظفند پس از ملاحظه نسخه قبض مالیات نقل و انتقال مربوط به پرداخت‌کننده نسبت به ثبت انتقال در سوابق اقدام‌ نمایند.

‌ماده ۲ - [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۱۹] دفاتر اسناد رسمی مکلفند در تنظیم وکالتنامه‌های کلی در مورد انتقال اموال، وکالت نسبت به خودروهای موضوع این آیین‌نامه را‌ تصحیح یا مستثنی نمایند و در صورت تخلف از مفاد این ماده مطابق بند (۳)‌ تبصره (۷) ماده یکی قانون مالیات نقل و انتقال اتومبیل‌های غیر سواری و اصلاح‌ بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه‌های بعدی مصوب ۱۳۶۳.۱۰.۲ با آنان رفتار خواهد شد.

‌ماده ۳ - مالیات خودروهایی که برای مصارف خاص، بر حسب نوع استفاده، وسایل و تجهیزات مشخصی بر روی آنها نصب شده (‌مانند خودروهای‌ آتش‌نشانی، جرثقیل و آمبولانس) با توجه به شاسی آنها که می‌تواند از نوع سواری یا غیر سواری باشد، تعیین می‌گردد.

‌ماده ۴ - اقاله اسناد خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی مشمول مالیات نقل و انتقال نخواهد بود، لیکن مالیات وصول شده از معامله‌ای که منجر به اقاله شده است،‌ قابل استرداد نمی‌باشد.

ماده ۵ - قبوض پرداخت مالیات در هر شهرستان برای انجام معامله و تنظیم سند در همان شهرستان قابل پذیرش می‌باشد.

‌ماده ۶ - وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی حسب مورد می‌توانند با توجه به تنوع خودروها، موتورسیکلت‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی و عدم‌ ورود یا ساخت برخی از آنها، و به لحاظ تسهیل در امر وصول مالیات، نسبت به تعیین ارزش بر اساس موارد مشابه اقدام نمایند.

‌ماده ۷ - [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۱۹] مفاد کلیه تبصره‌های ماده (۷) لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۵۹.۴.۲۵ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران‌ و تبصره‌های ماده یک قانون وصول مالیات از اتومبیل‌های غیر سواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه‌های بعدی مصوب ۱۳۶۳.۱۰.۲ (‌به استثنای تبصره ۲) و همچنین ماده (۲) قانون اخیرالذکر نسبت به خودروها و موتورسیکلت‌های موضوع این آیین‌نامه نیز‌ جاری می‌باشند.

‌حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.