‌آیین‌نامه اجرایی قانون وصول مالیات از اتومبیلهای سواری برای بهبود امر عبور و مرور در تهران

تاریخ تصویب ۱۳۵۵/۰۵/۱۳
تاریخ انتشار ۱۳۵۵/۰۶/۲۸
دسته
اطلاعات بیشتر

به موجب ردیف ۲۸۳ فهرست پیوست ماده واحده قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور، مصوب ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ اعلام نسخ شده است.

‌ماده 1 - از آغاز سال 2535 صاحبان اتومبیل‌های سواری و سواری بیابانی که در تهران شماره گذاری شده یا بشوند طبق ضوابطی که از حیث زمان‌ پرداخت و طبقه‌بندی وسایل نقلیه شهرداری پایتخت اعلام می‌نماید باید مالیات مقرر در بند یک قانون را به یکی از شعب بانک ملی ایران پرداخت و بر‌چسب مخصوص و قبض همان سال را از بانک دریافت و برچسب را به شیشه جلوی اتومبیل خود نصب نمایند.


ماده 2 - شماره‌گذاری اتومبیل‌های سواری یا سواری بیابانی در شهرستانها منوط به این است که اقامتگاه قانونی اشخاص حقوقی و سکونت دائمی‌ اشخاص حقیقی که مالکیت اتومبیل را دارند از طرف شهربانی و در نقاطی که شهربانی وجود ندارد از طرف ژاندارمری احراز شود و اتومبیل در محل‌ شماره‌گذاری ملاحظه گردد.

‌تبصره 1 - اشخاص حقیقی یا حقوقی که محل سکونت یا اقامتگاه قانونی خود را به تهران تغییر دهند مکلفند ظرف سه ماه نسبت به تعویض‌ شماره اتومبیل خود به شماره تهران اقدام و مالیات مقرر در قانون را به پردازند.

‌تبصره 2 - مالکین اتومبیل‌هایی که وسیله نقلیه خود را در شهرستان‌ها شماره کرده‌اند (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) هنگام فروش و انتقال وسیله نقلیه‌ خود به اشخاص حقیقی یا حقوقی در تهران مکلفند مالیاتهای مقرر در بندهای 1 و 2 قانون را تأدیه نمایند.


‌ماده 3 - نقل و انتقال مالکیت اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی شماره تهران موکول به ارائه قبوض یا مفاصا حساب پرداخت مالیات اتومبیل تا‌ تاریخ انتقال خواهد بود.


ماده 4 - در صورتی که صاحب اتومبیل شماره تهران مالیات اتومبیل خود را در موعد مقرر در آگهی شهرداری تهران نپردازد متخلف محسوب و به‌ پرداخت یک هزار ریال جریمه محکوم می‌شود.

‌تبصره 1 - متخلفین از مفاد ماده 2 این آیین‌نامه به پرداخت پانصد ریال جریمه محکوم خواهند شد.

‌تبصره 2 - عدم نصب برچسب مقرر در ماده یک و در صورت نداشتن برچسب و یا عدم ارائه قبض پرداخت مالیات موضوع ماده یک مشمول‌ پرداخت پانصد ریال جریمه خواهد بود.


‌ماده 5 - اجرای ماده 4 بر اساس مقررات قانونی نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی مصوب سال 1350 (2530) خواهد بود.


‌آیین‌نامه فوق مشتمل بر پنج ماده و چهار تبصره به استناد تبصره 4 قانون وصول مالیات از اتومبیل‌های سواری برای بهبود امر عبور و مرور در تهران پس‌ از تصویب کمیسیون‌های دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و کشور و مجلس سنا به ترتیب در جلسات روز دوشنبه 2535.5.9، به ترتیب در جلسات‌ روز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب کمیسیونهای امور اقتصادی و دارایی، کشور و دادگستری مجلس‌شورای ملی رسید.

‌رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.