‌لغو تصویب‌نامه [شماره ۵۲۳۹۶ – ۱۳۴۱/۱۲/۲۷] مربوط به تجدیدنظر در ارزیابی اموال غیرمنقول

تاریخ تصویب ۱۳۴۶/۰۲/۱۸
تاریخ انتشار ۱۳۴۶/۰۳/۳۰
دسته
اطلاعات بیشتر

به موجب ردیف ۲۰۰ فهرست پیوست ماده واحده قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور، مصوب ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ اعلام نسخ شده است.

«‌شماره 52396 - تاریخ ۱۳۴۱/۱۲/۲۷ ‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۱/۱۲/۲۵ بنا به پیشنهاد شماره 39832 - 41.12.20 وزارت دارایی و در تکمیل قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات‌ بلاعوض مصوب اسفندماه 1335 ماده واحده ذیل و تبصره‌های آن را تصویب نمودند:

1 - وزارت دارایی می‌تواند در آراء قطعی با توافقهای انجام شده درباره مالیات بر ارث در صورتی که تمام یا قسمتی از ماترک ملک مزروعی باشد و‌ ملک به سازمان اصلاحات ارضی واگذار شده و یا ترتیب واگذاری آن داده شود تجدید نظر نماید در این صورت قیمت مشخصه توسط سازمان‌ اصلاحات ارضی به جای قیمتی که ملاک تشخیص مالیات قرار گرفته مأخذ محاسبه واقع و رقم مالیات بر طبق آن تعدیل خواهد شد.

‌تبصره 1 - املاکی که جزء مستثنیات برای مالکین باقی می‌ماند از این قاعده مستثنی است و قیمت آنها بر طبق معمول محل و اوضاع و احوال روز‌ معین می‌گردد.

‌تبصره 2 - تجدید نظر توسط همان مقام یا کمیسیون به عمل خواهد آمد که قبلاً درباره مالیات مؤدی توافق یا رأی صادر کرده است.

‌تبصره 3 - تجدید نظر مذکور در این تبصره فقط منحصر به اصلاح محاسبه قیمت املاک مزروعی است و کمیسیون از جهات دیگر صلاحیت رسیدگی‌ ندارد.

‌تبصره 4 - زیان دیرکرد مالیاتهایی که طبق این تصویب‌نامه در آنها تجدید نظر می‌شود از تاریخ توافق یا رأی قطعی اولیه محاسبه و وصول خواهد شد.

‌تبصره 5 - تغییر یک یا چند نفر از اعضاء کمیسیون در صلاحیت آن برای اصلاح رای مؤثر نیست.

‌تبصره 6 - مالیاتهایی که تماماً پرداخته شده باشد قابل تجدید نظر نیستند.

‌تبصره 7 - تقسیط بدهی مالیاتی مانع از تجدید نظر در آن نخواهد بود در این صورت تفاوتی که در اثر تجدید نظر در مالیات پیدا می‌شود از دورترین‌ اقساط کسر گذاشته خواهد شد.

‌تبصره 8 - ارجاع پرونده برای اصلاح رأی مانع از ادامه اقدامات اجرایی نسبت به مالیات مربوط به سایر ارقام ماترک نخواهد بود.

وزارت دارایی مکلف‌ است مجوز قانونی این تصویب‌نامه را پس از افتتاح مجلسین تحصیل نماید.»


تصویب‌نامه‌ فوق که در اجرای ماده واحده مصوبه بیستم آذرماه 1342 تقدیم شده بود در کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی مطرح و کمیسیون مذکور نظر داد که (‌مفاد تصویب‌نامه مزبور جز در مورد مقرراتی که به موجب قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 باید مورد عمل قرار گیرد از تاریخ اجرای‌ قانون مذکور لغو می‌شود). نظر مزبور پس از تأیید مجلس شورای ملی در جلسه روز سه‌شنبه 29 فروردین ماه 1346 در تاریخ روز دوشنبه هیجدهم‌ اردیبهشت ماه 1346 مورد تصویب مجلس سنا قرار گرفت.

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.