ماده 1- [اصلاحی ۱۳۱۶/۵/۱۶] از تاریخ اجرای این قانون، مالیات بنزین و نفط [نفت] لامپا و مواد مشابهی که بمصرف سوخت موتورهای احتراق داخلی میرسد بمیزان ذیل گرفته خواهد شد:
الف - بنزین و نفط [نفت] لامپا - از هر لیتر سی دینار به چهل دینار ب - سایر مواد مشابهی که بمصرف سوخت موتورهای احتراق داخلی میرسد مانند نفط [نفت] دیزل و نفط [نفت] گاز از هر لیتر ده دینار به پانزده دینار.
[از هر لیتر بنزین و نفط لامپا چهل دینار از سایر مواد مشابهی که بمصرف سوخت موتورهای احتراق داخلی میرسد مانند نفط دیزل ( دیزل اویل) نفط گاز ( گازاویل) هر لیتر پانزده دینار.]
ماده 2- [اصلاحی ۱۳۱۶/۵/۱۶] کلیه مواد نفطی [نفتی] موجود در دست تولیدکنندگان و واردکنندگان و نمایندگان آنها از تاریخ اجراء این قانون مشمول مالیات مقرر در فوق است. اعم از اینکه نسبت به آنها معامله قبلی شده باشد یا نشده باشد و معاملاتی که قبل از تاریخ 16 مردادماه 1317 بین تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد نفطی و یا نمایندگان آنها و مصرفکنندگان واقع شده ولی جنس آن تا تاریخ مذکور تحویل نگردیده مشمول مالیات جدید بوده و فقط در صورتی باید قابل اجراء شناخته شود که خریدار مالیاتهای مقرر را طبق این قانون به فروشنده بپردازد.
تبصره - الف - معاملاتی که بین تولیدکنندگان یا واردکنندگان مواد نفطی و یا نمایندگان آنها و مصرفکنندگان قبل از تاریخ تصویب قانون مالیات نفط و بنزین مصوب 15 آذرماه 1313 واقع شده ولی جنس آن تا موقع تصویب آن قانون تحویل نگردیده مشمول مالیات بوده و فقط در صورتی باید قابل اجرا شناخته شود که خریدار مالیات مقرر در قانون مزبور را بفروشنده بپردازد اگر چه نسبت به این قبیل معاملات از محاکم حکم صادر باشد.
ب - تشخیص نمایندگان مذکور در این ماده و در قسمت الف این تبصره بموجب نظامنامه وزارت مالیه خواهد بود.
ماده 3 - این قانون از صبح 5 شنبه 24 مهرماه 1314 اجرا میشود.
این قانون که مشتمل بر سه ماده است در جلسه بیست و چهارم مهرماه یک هزار و سیصد و چهارده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی - حسن اسفندیاری
دیدگاه شما