فصل اول- حقوق و هزینه های گمرکی
ماده 1 - از واردات قطعی کشور حقوق ورودی طبق جدول تعرفه ضمیمه این قانون و هزینه گمرکی و کارمزد بشرح ماده 7 به ریال رایج دریافت میگردد. کالاهائی که از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج میگردد (کالای ترانزیتی) و کالاهائی که پس از ورود به کشور بخارجه اعاده میشود (کالای مرجوعی) و کالاهائی که در بند یا لنگرگاه یا فرودگاه ایرانی از یک کشتی بکشتی دیگر یا از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده میشود (کالای انتقالی) و کالاهائی که از یک بندر یا نقطه مرزی کشور خارج و از بندر یا نقطه مرزی داخل میشود (کالای کابوتاژی) و کالاهائی که بعنوان واردات و صادرات موقت وارد و صادر میگردد جزء واردات و صادرات کشور محسوب نبوده و از حقوق گمرکی معاف لکن مشمول پرداخت هزینه گمرکی و کارمزد بشرح ماده 7 میباشد. صادرات کشور از حقوق گمرکی خروجی مطلقاً معاف ولی مشمول پرداخت هزینهها و کارمزد مذکور در ماده 7 خواهد بود.
ماده 2 - هر کشوری که نسبت بتمام یا قسمتی از اقلام صادرات ایران بآن کشور حقوق گمرکی یا عوارض دیگر غیر متناسبی تعیین کرده یا بکند و یا تضییقاتی بصورت تشریفات گمرکی یا بهر صورت دیگری نسبت بصادرات ایران بآن کشور وارد سازد دولت مجاز است نسبت بتمام یا بعضی از اقلام کالاهای وارده از آن کشور حق انحصار مخصوص برقرار و برای کالاهائی که طبق جدول مزبور از حقوق گمرکی -بخشوده میباشد حق انحصاری بمیزانی که مقتضی بداند تعیین نماید مقررات مربوط به وصول و مأخذ حق انحصار مزبور از طرف وزارت بازرگانی پیشنهاد و پس ازتصویب هیأت دولت بلافاصله بموقع اجراء گذاشته میشود.
تبصره - در صورتی که کالاهای وارداتی مشابه مصنوعات کشور بنحوی با محصولات صنعتی داخلی رقابت نماید که نتیجه آن موجب تقلیل و یا تعطیل کارخانههای کشور گردد کمیسیونی بریاست وزیر صنایع و معادن و عضویت مدیر کل بانک ملی و رئیس اطاق بازرگانی تهران و معاون وزارت بازرگانی و معاون وزارت گمرکات و انحصارات تشکیل میشود تا پیشنهاد لازم را برای دریافت حقوق انحصاری از کالاهای مذکور بمنظور جلوگیری از رقابت تنظیم نموده برای تصویب به هیأت وزیران تقدیم نماید.
ماده 3 - منظور از تن که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون بعنوان واحد وزن و مأخذ دریافت حقوق گمرکی قید گردیده تن متر یک (که معادل هزار کیلوگرام) است میباشد. هر گاه کالا بمقدار زیاد یا کمتر از واحد مذکور در جدول مزبور عرضه شود حقوق گمرکی نسبت بهمان مقدار که عرضه شده دریافت میگردد. منظور از وزن با لفاف یا با محفظه یا با ظرف که در جدول تعرفه بعنوان مأخذ دریافت حقوق گمرکی تعیین گردیده وزن خالص کالا بحال و وضع عادی در گمرک باضافه وزن لفاف یا محفظه یا ظرفی است که آن کالا در خرده فروشی با همان لفاف یا محفظه یا ظرف بخریدار داده میشود. مقصود از کیلو گرام که در تعرفه مأخذ حقوق ورودی قرار داده شده وزن خالص کالا بحال و وضع عادی در گمرک میباشد و آن عبارت است از وزن کالا بعد از کسر وزن تمام لفاف و ظرف های بیرونی و درونی کالا بوسیله توزین یا موضوع کردن وزن تخمینی ظرف که با توجه بنوع ظروف در آییننامه گمرکی مقرر میشود تعیین میگردد هر گاه کالا در محفظههای تجملی و غیر عادی یا در ظروف تجملی غیر عادی وارد گردد و مأخذ حقوقی که طبق جدول تعرفه برای آن ظروف تعیین گردیده زیادتر از مأخذ حقوق مظروف آن باشد حقوق متعلقه بهر یک از ظرف و مظروف جداگانه دریافت میگردد مگر در مواردی که ظرف از مظروف قابل تفکیک نباشد یا تفکیک آن موجب تباهی یا افتادن کالا از صورت بازار باشد که در این صورت ظرف و مظروف توأماً مشمول پرداخت حقوق مأخذ بالاتر خواهد بود. در صورتی که ظروف و مظروف قابل تفکیک باشد و هر یک حقوق جداگانه متعلق بنوع جنس خود را بپردازد حقوق مظروف از روی وزن خالص آن دریافت میگردد ولو اینکه در جدول تعرفه حقوق ورودی آن بمأخذ وزن با ظرف یا لفاف یا با محفظه تعیین شده باشد. در مواردی که حقوق گمرکی بمأخذ متر مربع یا میزان اختلاط پیشبینی شده است در صورت بروز اختلاف تکلیف حل اختلافات جزئی ناشی از آزمایشهای لابراتواری ضمن آییننامه گمرکی تعیین خواهد شد
ماده 4 - ارزش کالاهای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالاهای در مبداء باضافه هزینه بیمه و باربندی و حملو نقل و سایر هزینههائی که بآن کالا تا ورود باولین دفتر گمرکی و در مورد کالاهای محموله با هواپیما تا اولین فرودگاهی که کالا در آنجا تخلیه میشود تعلق میگیرد) که از روی سیاهههای صحیح و معتبر تعیین میگردد ارزیابی کالا در گمرک بر اساس نرخ ارز و برابریهای تعیین شده از طرف بانک ملی ایران خواهد بود
تبصره 1 - منظور از سیاهههای صحیح و معتبر آنست که مستقیما از طرف کارخانههای سازنده یا فروشنده با امضاء مجاز صادر شده و صحت امضای آن و همچنین مطابقت ارزش مندرج در آن با نرخ صادراتی در کشور صادرکننده از طرف اطاق بازرگانی محل گواهی و از طرف مامورین کنسولی دولت شاهنشاهی در آن کشور صحت امضای اطاق بازرگانی تصدیق شده باشد
تبصره 2 - در مورد کالاهائی که بدون ابزار سیاهه به گمرک اظهار شود و یا سیاهه صحیح و معتبر نباشد و یا ارزش اظهار شده متناسب نباشد اداره گمرک ارزش را با مقایسه با ارزش کالای صادراتی مشابه همان کشور که با سیاهه صحیح قابل قبول و در تاریخ متقارن خریداری شده باشد تعیین مینماید
تبصره 3 - نسبت باسناد و سیاهههای مخدوش و مجعول و یا تقلبی که برای ترخص جنس از گمرک ابراز شود علاوه بر اینکه عمل ارزیابی کالا موضوع آن اسناد طبق تبصره 2 بالا انجام میگردد درباره آن طبق مقررات آییننامه گمرکی مذکور در ماده 35 عمل خواهد شد
ماده 5 - در احتساب هر یک از اقلام حقوق و هزینههای گمرکی و کارمزد که گمرک وصول مینماید کسور پنجاه دینار و کمتر حذف و بالاتر از پنجاه دینار به یک ریال تبدیل میشود.
ماده 6 - هر گاه در ضمن پیمانهای بازرگانی دولت با کشورهای بیگانه برای کالاهای معینی حقوق گمرکی بماخذی غیر از آنچه که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون مقرر است تعیین شده باشد مادام که پیمانهای مزبور بقوت خود باقی میباشد حقوق گمرکی آن کالا مطابق ماخذ تعیین شده در پیمانها و با رعایت شرایط مقرره در آنها دریافت میگردد مگر اینکه در تعرفه ضمیمه این قانون حقوق گمرکی کمتری بآن تعلق گیرد و یا از حقوق گمرکی بخشوده شده باشد.
تبصره - در قراردادهای منعقده با کشورهای خارجی چنانچه ترتیب خاصی در آنها پیشبینی نشده باشد دولت کامله الوداد شامل مزایائی که بطور متقابل و یا مشروط و مقید به کشور دیگری داده شده نخواهد گردید مگر آنکه دولتی که بموجب این اصل تقاضای اجرای شرط مذکور را مینماید با موافقت دولت ایران مزایائی مشابه آن در همان موارد یا مزایای دیگری که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی بتشخیص هیئت وزیران و در همان حدود باشد متقابلا بدهد و یا شروط و قیودی مشابه آنرا بپذیرد.
ماده 7 - هزینههای گمرکی و کارمزد مختلف مذکور در ماده 1 این قانون بشرح ذیل است: 1 - بهای تمبر که به درخواست ها و اسناد تسلیمی به گمرک یا باسناد صادره از گمرک الصاق میشود. 2 - بهای مهر سربی یا لاکی یا برچسب یا نوارچسب گمرکی. 3 - ارضیه و انبارداری که از روز سی و یکم اظهارنامه اجمالی (مانیفست) یا بارنامه حمل تعلق میگیرد ولی در هر حال نیاید از قبل روز دهم تخلیه کالا در گمرک دریافت شود. 4 - حق باربری و تخلیه و بارگیری. 5 - حق مراقبت در انبارهای اختصاصی یا در خارج از محوطه گمرک و حق بدرقه کالا. 6 - حق نظارت در انتقال کالاها از کشتی بکشتی دیگر یا از هواپیما به هواپیمای دیگر. 7 - حق آزمایش و تعرفهبندی کالا. موارد تعلق و ترتیب وصول و مصرف و مأخذ نرخ هر یک از این هزینههای گمرکی و هزینههای دیگری که برای تأمین انتظام و حسن جریان تشریفات گمرکی لازم باشد در آیین نامه گمرکی تعیین میگردد.
تبصره 1 - اداره کل گمرک مکلف است کلیه درآمد انبارداری و ارضیه وصولی را در حساب مخصوصی متمرکز و از آن محل کرایه انبارها و اراضی استیجاری را پرداخته مازاد آن را بمصرف ساختمان و تعمیر انبار - محوطه - هانگار و خرید و تهیه وسائل آتش نشانی و حفاظت کالا و تهیه و تکمیل وسائل و محل کار و سکونت کارکنان گمرک و نگاهداری و سایر هزینههای مربوط بانبار برساند.
تبصره 2 - اداره کل گمرکات میتواند مسئولیت اداره کردن انبارهای هر یک از گمرکخانهها را که مقتضی بداند باشخاص یا شرکتها و یا به مؤسسات خصوصی معتبر واجد صلاحیت اخذ در مقابل اخذ تضمین بانکی با شرایط خاصی که بموجب آییننامه گمرکی تعیین میگردد واگذار و از محل درآمد انبارداری کارمزد مناسبی باشخاص یا موسسات مذکور پرداخت نماید و در هر حال مسئولیت حفظ کالا در مقابل مردم بعهده خود گمرک است.
ماده 8 - کالای موجود در گمرک وثیقه پرداخت حقوق و هزینههای گمرکی متعلق به آن کالا و سایر بدهیهای صاحب مال به گمرک میباشد و اداره گمرک بهیچ عنوان نمیتواند قبل از دریافت یا تأمین حقوق و هزینههای گمرکی متعلقه و سایر بدهیهای صاحب مال به گمرک اجازه ترخیص کالائی را بدهد.
ماده 9 - در مواردی که نسبت بکالای موجود در گمرک بعنوان تأمین بدهی باشخاص یا بهر عنوان دیگر دستور توقف از طرف مقامات صالحه داده شود اداره گمرک نسبت به وصول حقوق و عوارض گمرکی متعلق به آن کالا حق تقدم دارد. و در هر حال توقیف کالا در گمرک از طرف مقامات صالحه مانع از فروش و حراج آن کالا طبق مقررات گمرک نخواهد بود و در این صورت پس از کسر حقوق و هزینههای گمرکی و حق بیمه و بدهی صاحب آن به گمرک بقیه در توقیف خواهد ماند.
ماده 10 - بعد از ترخیص کالاهائی از گمرک هر گاه معلوم گردد که حقوق و هزینههای گمرکی و کارمزد گمرکی متعلق به آن کالا و همچنین سایر عوارض که وصول آنها بعهده گمرک واگذار شده یا میشود بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت گردیده یا اینکه بعضی از آن حقوق و هزینههای گمرکی اساساً من غیر حق تادیه شده یا دریافت نشده است اداره گمرک و صاحب آن مال میتوانند در عرض مدت یک سال از تاریخ صدور سند ترخیص کالای مورد بحث مابهالتفاوت را از یکدیگر مطالبه و تعقیب نمایند. اضافه یا کسر دریافتی کمتر از صد ریال قابل مطالبه طرفین نخواهد بود. چنانچه تا قبل از انقضای دوره مالی استرداد اضافه دریافتیهای مأخوذه از طرف اداره کل گمرک مسیر نگردد خزانهداری کل مکلف است بمحض اعلاماداره کل گمرک مبلغ مورد اعلام را بعنوان استرداد وجوه مأخوذه غیرقانونی بدون هیچگونه تشریفات حداکثر در ظرف مدت 10 روز بوسیله اداره کل گمرک مسترد نماید. اداره کل گمرک مجاز است پنج درصد کسر دریافتیهائی که بموجب این ماده وصول میشود بمامورینی که در کشف وصول آن دخالت و اقدام مؤثر داشتهاند بعنوان پاداش بپردازد و نود و پنج درصد بقیه کسر دریافتیها را بدرآمد متفرقه گمرکی منظور دارد.
فصل دوم - شرایط عمومی واردات
ماده 11 - وسایط نقلیه آبی اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آبهای کشور میشود باید فقط در اسکلههای مجاز پهلو بگیرد یا در لنگرگاه های مجاز لنگر بیندازد و قبل از انجام تشریفات گمرکی نباید کالائی تخلیه یا بارگیری نموده یا از اسکله یا لنگرگاهها حرکت نمایند هواپیمائی که از خارج وارد کشور میشوند باید فقط در فرودگاههائی که دفتر گمرکی در آن دایر است فرود آمده تشریفات گمرکی را انجام دهند و بدون اجازه گمرک حرکت ننمایند. متخلف از مقررات این ماده (جز در موارد قهری که باید با مدارک کافی ثابت شود) علاوه بر مجازات های قانونی مستوجب جزای نقدی خواهد بود که در آییننامه گمرکی تعیین میگردد.
ماده 12 - کالا باید از راههای مجازی که فهرست آن از طرف اداره کل گمرک تنظیم و منتشر میشود وارد کشور شده یکسره به اولین گمرکخانه مرزی طبق اظهارنامه تحویل گردد.
ماده 13 - کالای وارده همینکه به گمرکخانهای که برای انجام تشریفات و اخذ حقوق و ترخیص کالا مجاز است تحویل گردید صاحب مال باید درهمان گمرکخانه بتسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالای خود اقدام نماید اداره گمرک فهرست گمرکخانههای مجاز را منتشر مینماید. اداره کل گمرک اختیار دارد در صورت تقاضای کتبی و صاحب مال حمل کالای گمرک نشدهای را از یک گمرکخانه مجاز به گمرک خانه مجاز دیگری تحت رژیم پاساوان تضمینی و با قیود و شرایطی که در آییننامه گمرکی تعیین خواهد شد اجازه دهد و نیز در مواقع ضروری کالا را رأساً از یک دفتر گمرک به گمرکخانههای داخلی حمل نماید اداره کل گمرک میتواند این اختیار را کلا یا بعضاً بهر یک از گمرکخانههای مجازی که مقتضی بداند با شرائطی که لازم بشمارد تفویض نماید.
ماده 14 - کالاهای وارده به کشور در عرض مدت هشت ماه از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهارنامه اجمالی به گمرک ورودی میتوان برای یکی از منظورهای ذیل اظهار نموده: 1 - ورود قطعی به کشور 2 - ورود موقت 3 - اعاده بخارجه 4 - ترانزیت 5 - انتقال به انبار اختصاصی هر کالائی که تا انقضاء مدت هشت ماه مزبور تحت هیچیک از عناوین مذکور اظهار و یا از گمرک تحویل گرفته نشود کالای متروکه محسوب خواهد شد
تبصره 1 - تا موقعی که برای ترخیص کالا سند گمرکی صادر نشده یا آگهی حراج منتشر نگردیده صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از منظورهای پنجگانه فوق داده است با اظهارنامه به منظورهای دیگر تبدیل کند ولی چنانچه اظهارنامه اولی طبق آییننامه گمرکی مستلزم پرداخت جزای نقدی باشد اظهارکننده باید قبلا جریمه مقرره را بپردازد.
تبصره 2 - در موارد استثنائی که به اداره گمرکی ثابت شود عدم اقدام بتحویل گرفتن کالا از گمرک در ظرف هشت ماه مذکور معلول علل موجهی بوده اداره کل گمرک میتواند مهلت مقرره در این ماده را بنا به تقاضای کتبی صاحب مال تا مدت مقتضی و به شرط پرداخت حق انبارداری تا تاریخ ابلاغ موافقت تمدید نماید
ماده 15 - کالای متروکه 30 روز پس از اخطار بصاحب مال یا نماینده او (اگر معلوم باشد والا به متصدی حمل) و سی روز پس از نشر آگهی از طرف گمرک در حراج عمومی یا از طریق مزایده کتبی و یا بطریقی که در مورد فروش کالاهای قاچاق و ضبطی طبق آییننامه عمل میشود در فروشگاه های گمرک بفروش برسانند حاصل فروش کالا پس از برداشت حقوق و هزینههای گمرکی و کارمزد متعلقه تا مدت دو سال از تاریخ فروش در گمرک بطور سپرده نگاهداری میشود اگر صاحب مال در عرض دو سال با ارائه اسناد و مدارک بمطالبه سپرده اقدام ننماید سپرده مزبور به درآمد دولت منظور میگردد.
تبصره - هر گاه صاحب کالا بعد از نشر آگهی حراج کالا و قبل از آنکه گمرک کالای متروکه را بفروش رسانده باشد کالای خود را برای ورود قطعی در کشور اظهار و بلافاصله حقوق و هزینههای گمرکی آن را نقداً بپردازد اداره گمرک از فروش آن کالا خودداری خواهد نمود.
فصل سوم ترتیب ترخیص کالا از گمرک
ماده 16 - برای ترخیص کالا از گمرک بهر عنوانی از عناوین ترخیص صاحب کالا یا نماینده اختیاردار او باید اظهارنامه رسمی مخصوصی به آن عنوان را که حاکی از مشخصات کالا باشد تنظیم و با اسناد لازمه به گمرک تسلیم نماید. طرز تنظیم و تسلیم اظهارنامه و اسناد لازم جهت ترخیص کالا و کیفیت معاینه و تفتیش آن در آییننامه گمرکی تعیین میشود.
ماده 17 - تسلیم اظهارنامهای که مندرجات آن برخلاف واقع و مستلزم زیان دولت باشد مستوجب پرداخت جریمه نقدی است که میزان آن با توجه به اوضاع و احوال و بر حسب نوع خلاف و تأثیر آن در حقوق و عوارض گمرکی در آییننامه گمرکی تعیین میگردد در هر حال نباید از یک برابر بهای سیف کالا تجاوز نماید.
تبصره - موارد ذیل قاچاق محسوب و نسبت بآن بر حسب مورد طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق عمل خواهد شد: 1 - بیرون بردن کالای تجارتی از گمرک بدون تسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی خواه عمل در حین خروج از گمرک یا بعد از خروج کشف شود. هر گاه خارجکننده غیر از صاحب مال یا نماینده قانونی او باشد گمرک عین کالا و در صورت نبودن کالا بهای آن را که از مرتکب گرفته میشود پس از دریافت حقوق و عوارض گمرکی مقرره بصاحب مال مسترد میدارد و مرتکب طبق مقررات کیفری تعقیب خواهد شد. 2 - اظهار کردن کالاهای تجارتی ممنوعالورود و یا غیر مجاز تحت عنوان کالای مجاز با نام عوضی و با استفاده از اسناد خلاف واقع 3 - بیرون بردن کالای اظهار نشده از گمرک در جوف کالای اظهار شده در صورتی که کالای ممنوعالورود یا غیر مجاز باشد و یا آنکه حقوق گمرکی آن بیشتر از حقوق کالای اظهار شده باشد مقدار مورد تخلف مشمول مقررات قاچاق خواهد بود.
ماده 18 - کالای غیر مجاز و یا ممنوع الورود که منظماً بیک گمرک مجاز وارد و برای حمل بیک گمرکخانه مجاز داخلی دیگر تحت پاساوان و یا بموجب اظهارنامه ورودی برای ورود قطعی به کشور به گمرک اظهار شود اداره گمرک فقط به ضبط آن کالا اکتفا خواهد نمود و صاحب مال حق دارد از عمل ضبط مال به دادگاه شکایت کند مدت شکایت بدادگاه برای صاحبان این کالا از تاریخ اعلان کتبی ضبط آن بصاحب مال یا نماینده قانونی او شش ماه است و اگر در مدت مزبور از طرف صاحب مال بدادگاه مراجعه نشود حق مراجعه او ساقط خواهد شد.
تبصره 1 - کالاهای غیر مجازی که فقط بمنظور انجام آیین ترانزیت در یک گمرکخانه برای حمل به گمرکخانه دیگری تحت عنوان پاساوان اظهار شود از ترتیب فوق به شرط آنکه مراتب صریحاً در اظهارنامه پاساوانی اعلام شده باشد مستثنی خواهد بود.
تبصره 2 - مقررات ماده 18 شامل کالای غیر مجاز یا ممنوعالورود که بجای کالای مجاز از گمرک مرخص شده باشد نیز میباشد و در این مورد مدت تعقیب گمرک برای استرداد مال و در صورت نبودن مال برای مطالبه بهای سیف آن یک سال بوده و صاحب مال پس از رد مال یا بهای آن حق دارد ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ گمرک به دادگاه صلاحیتدار حوزه گمرکی مربوط شکایت نماید. پس از رد مال حقوق و هزینههای دریافتی به صاحب مال مسترد و در صورت نبودن کالا از مبلغ بهای آن کسر خواهد شد.
تبصره 3 - کالاهائیکه طبق مقررات این ماده یا تبصره 2 و یا طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق ضبط و قطعاً به ملکیت دولت در میآید باستثناء آنچه که طبق آییننامه گمرک باید معدوم یا به وزارتخانهها و ادارات مربوطه تحویل گردد از طرف اداره گمرک در حراج عمومی و یا از طریق مزایده کتبی و یا بطور خرده فروشی در فروشگاههائی که برای جزئی فروشی کالاهای ضبطی تشکیل میدهد فروخته خواهد شد.
ماده 19 - اداره گمرک میتواند برای اشخاصی که بعنوان حقالعملکار در گمرکخانهها به وکالت از طرف صاحبان کالا بانجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام مینمایند طبق آییننامه شرایط و قیودی برقرار سازد.
فصل چهارم- معافیتها و ممنوعیتها
ماده 20 - علاوه بر معافیتهای مذکور در جدول تعرفه ضمیمه این قانون و معافیت های دیگری که بموجب قوانین مخصوص یا بر طبق امتیازنامهها و قراردادهای بازرگانی دولتی مقرر است اجناس مشروحه در زیر نیز بموجب این قانون از پرداخت حقوق گمرکی و هزینههای مذکور در ماده هفتم این قانون (باستثنای حق انبارداری و باربری) معاف خواهد بود:
1 - اشیاء متعلق به دربار شاهنشاهی و همچنین اشیاء متعلق به پادشاهان و رؤسای کشورهای خارجه و همراهان آنها.
2 - اشیاء متعلق به نمایندگان سیاسی خارجه در ایران (سفیر کبیر - وزیر مختار - کاردار - رایزن - دبیر - وابستههای کشوری و لشگری) به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به اشیاء این قبیل نمایندگان ایران در آن کشورها.
3 - اشیاء مخصوص شخصی سرکنسول ها و کنسولها و کنسولیاران رسمی به شرط آنکه در مدت نه ماه اقامتشان در ایران پس از انتخاب به آن سمت وارد شود و به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به این قبیل مأمورین کنسولی ایران در آن کشورها
4 - علامتهای کشوری و پرچمها و نوشتافزار و اثاثیه مخصوص دفتر سفارت خانهها و کنسولگریهای کشورهای خارجی به شرط معامله متقابله نسبت به اشیاء مشابه سفارتخانهها و کنسولگری های ایران در آن کشورها
5 - اسلحه و مهمات و وسایل نقلیه و لوازم مخابرات و مواصلات و سایر تجهیزات نظامی که بودجه دولت یا از محل هر اعتبار دیگری که برای این کار تخصیص یافته و به تصویب دولت رسیده باشد منحصراً برای مصارف ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور و گارد گمرک و سازمان اطلاعات امنیت کشور خریداری و مستقیماً بنام وزارت جنگ یا ژاندارمری یا شهربانی کل کشور یا اداره کل گمرک و یا سازمان مذکور از خارجه وارد شود.
6 - اسباب سفر و اشیاء مستعمل متعلق بمسافرین در صورتی که بتشخیص گمرک خانه ورودی با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد مطلقاً و اشیاء غیرمستعمل یا خوارباری که همراه داشته باشند به شرط آنکه جنبه تجارتی نداشته و با وضع اجتماعی آنان متناسب باشد و مبلغ حقوق ورودی نسبت به هر مسافر یکهزار و پانصد ریال تجاوز ننماید در صورت تجاوز حقوق ورودی نسبت بمازاد یکهزار و پانصد ریال دریافت میگردد.
تبصره - مقررات این بند مجوز ورود اجناسی که بموجب قانون ممنوع گردد نخواهد بود.
7 - لوازم خانه و اثاثیه مستعمل ایرانیان مقیم خارجه و مأمورین دولت مقیم خارجه و همچنین لوازم خانه و اثاثیه مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت در ایران وارد میشوند اعم از آنکه قبل و یا منتها تا نه ماه بعد از تاریخ ورود مسافر وارد شود به شرطی که با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد.
8 - آلات و افزار مستعمل کار و حرفه ارباب حرف و صنعتگران و پیشهوران و کارگران ایرانی یا خارجی که به ایران میآیند.
تبصره - بخشودگیهای موضوع بندهای 6 تا 8 این ماده شامل پیانو - ارگ - آکوردئون - هارمونیوم – رادیو - گرامافون - دستگاه ضبط صوت و وسائل نقلیه نمیشود این قبیل اشیاء در صورتی که مستعمل بتناسب فرسودگی آن تخفیف در حقوق گمرکی آنها داده میشود.
9 - کلیه اشیاء شخصی و اثاثیه و افزار کار حتی ماشین آلات و وسائط نقلیه آبی و خشکی و مستعمل یا نو و همچنین دامهای بارکش و اغنام و احشام متعلق بمهاجرین ایرانی که در موقع بازگشت به ایران همراه میآورند به شرط آنکه متناسب با وضع اجتماعی آنها بوده و جنبه بازرگانی نداشته باشد و برای اقامت دائمی به میهن خود بازگشت نمایند از پرداخت کلیه حقوق و هزینههای گمرکی (باستثنای باربری و انبارداری) و هر نوع عوارض دیگر که احیاناً سایر سازمانهای دولتی و یا شهرداریها مستقیماً یا توسط گمرک وصول مینمایند بخشوده است بعلاوه مشمول مقررات سهمیه وزارت بازرگانی نبوده و ترخیص آنها از گمرک هم احتیاج بتحصیل پروانه ورود نخواهد داشت.
[تبصره ۶۲ قانون بودجه سال ۱۳۴۴ کل کشور: تبصره 62) معافیت مندرج در بند 9 ماده 20 قانون اصلاح تعرفه گمرکی مصوب دهم تیرماه 37 نسبت به وسائط نقلیه آبی و خشکی از اول تیرماه 1344 لغو میشود.]تبصره 1 - از سرمایه مهاجرین مزبور که بصورت اجناس مجاز وارد کشور شود فقط معادل نصف حقوق گمرکی (باستثنای باربری و انبارداری زائد بر سه ماه) دریافت خواهد شد مشروط بر اینکه میزان سرمایه مهاجر بگواهی اولیاء امور صلاحیتدار محل مهاجرت و در صورت وجود نمایندگان کنسولی کشور شاهنشاهی ایران بگواهی نمایندگان مزبور نیز رسیده و کالای وارده برابر یا کمتر از سرمایه مزبور باشد. سرمایهای که بطریق فوق وارد کشور شود از لحاظ عدم پرداخت هر نوع عوارض و رعایت مقررات سهمیه و اخذ پروانه مشمول قسمت اخیر بند 9 میباشد و در صورتی که انتقال سرمایه بصورت کالا باشد و بهای آن از یک میلیون ریال تجاوز نماید استفاده از مزایای فوقالذکر موکول به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
تبصره 2 - مهاجر از نظر استفاده از معافیت مذکور در این بند و تبصره یک آن به کسی اطلاق میشود که مدت پنج سال متوالی در خارج از کشور ایران بسر برده و این امر به گواهی مأمورین صلاحیتدار محل مهاجرت و در صورت وجود نمایندگان دولت شاهنشاهی به گواهی آنان نیز رسیده باشد.
تبصره 3 - استفاده از معافیتهای بند 9 و تبصره یک آن نسبت به هر مهاجر و خانوادهاش بیش از یک مرتبه بعمل نخواهد آمد و این استفاده بایستی در گذرنامه یا پروانه ورود مهاجر و خانواده او قید شود.
تبصره 4 - در مواردی که اشیاء و اثاثیه و سرمایه جنسی مهاجرین ایرانی جداگانه حمل شده باشد و همراه آنان نباشد به شرط اینکه قبل از حرکت از محل مهاجرت به متصدی حمل تسلیم و فهرست و بارنامه حمل آن ها هنگام ورود مهاجر به ایران به گمرک تسلیم و حداکثر تا سه ماه از تاریخ ورود مهاجر وارد کشور شود مانند اشیاء همراه او تلقی و مشمول معافیت مقرر خواهد بود مگر اینکه سرمایه جنسی که صورت آن تسلیم شده از قبیل کارخانجات و ماشین آلات سنگین که عرفاً قابل حمل در سه ماه نباشد که در این صورت مدت مزبور تا یک سال قابل تمدید است.
10 - اشیاء شخصی و اثاثیه منزل و افزار کار ایرانیانی که در کشورهای خارجه فوت میکنند با ارائه گواهی مقامات صلاحیتدار.
11 - ظروف عادی و لفافهای متعارفی بیرونی کالاهای وارده به کشور و ظروف عادی و لفاف متعارفی داخلی کالاهائی که حقوق گمرکی آن بمأخذ وزن خالص معین شده (از قبیل قوطی - محفظه - قرقره - مقوا و نظایر آن) و همچنین ظروف و لفاف کالاهای صادراتی کشور که پس از تخلیه محتویات آنها اعاده میشود و همچنین کالاهای صادراتی کشور که بعلت منع ورود به کشور مقصد یا عدم امکان فروش در خارجه یا هر علل دیگری به ایران بازگشت داده میشود- در مورد ظروف و لفافهای تجملی و غیر عادی طبق ماده سوم این قانون عمل میشود.
12 - دامهائی که برای تعلیف موقتاً به کشور وارد و یا از کشور خارج شده و پس از تعلیف باز میگردند و همچنین نتایج آنها در مدت تعلیف.
13-کالاهای ایرانی که بمنظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاه ها بخارج کشور ارسال و پس از انجام منظور اعاده میشود و همچنین کالاهای خارجی که برای انجام همین منظور به ایران وارد و سپس خارج میگردد از کالاهای صادره از ایران که برای تعمیر یا تکمیل بخارجه فرستاده میشود و در موقع اعاده به ایران معادل 15 درصد از اجرت تعمیر یا تکمیل آن به عنوان حقوق ورودی دریافت میگردد مگر اینکه جدول تعرفه ضمیمه این قانون حقوق ورودی آن کالا از روی ارزش بمأخذ کمتر از پانزده درصد تعیین و یا از حقوق گمرکی معاف شده باشد که در آن صورت حقوق ورودی آن بمأخذ مقرر در جدول تعرفه از اجرت تعمیر یا تکمیل آن دریافت خواهد شد
14 - لوکوموتیو و واگن و هواپیما که بطور منظم در خطهای بین ایران و کشورهای خارجه حرکت میکنند با مقدار سوخت و روغن که برای مصرف آنها در راه لازم باشد و همچنین کامیون یا گاری یا چهارپایان حامل کالا که محمولات خود را در اولین گمرکخانه ورودی تخلیه و مراجعت مینمایند.
15 - فیلمهای سینماتوگراف که جنبه علمی یا فنی یا بهداشت عمومی دارد با گواهی نامه وزارت فرهنگ.
16 - نمونههای تجارتی بیبها.
17 - مدال و نشان و هدایائی که از طرف دولت های خارجه و مدال و نشانهائی که از طرف مؤسسات خارجی رسماً به اتباع ایران اعطاء میشود همچنین مدال و نشانهای ورزشی که توسط انجمن تربیت بدنی وارد شود.
18 - ماشین آلات - ابزار و لوازم آزمایشگاه - دارو و لوازم طبی و جراحی - کتاب و نقشهجات علمی و صنعتی که از طرف اشخاص یا بنگاهها برای استفاده در دانشکدهها و مدارس به وزارت فرهنگ یا به دانشگاه مجانی و بلاعوض اهداء میشود و همچنین آنچه از اشیاء فوق و مصالح ساختمانی (باستثنای مصالح ساختمانی که نظیر آن در کشور تولید میشود) از بودجه دولت منحصراً برای مصرف در دانشگاه یا مدارس عالی وارد میشود.
19 - لوازم و اثاثیه و داروی مورد احتیاج بیمارستانها و مؤسسات بهداشتی که اشخاص نیکوکار یا سازمانها برای استفاده عمومی و مجاناً تأسیس کرده و یا میکنند مشروط بر اینکه با گواهی وزارت بهداری منحصراً برای منظور خیریه و بدون حق انتقال به غیر باشد.
20 - کلیه لوازم طبی و جراحی و اثاثیه و داروی مورد نیاز بیمارستانهای دولتی و مؤسسات بهداری دولتی که از اعتبار بودجه عمومی کشور وارد شود یا اینکه اشخاص یا بنگاه هائی لوازم و اثاثیه و داروی مذکور را برای مصرف در بیمارستانها یا مؤسسات بهداری دولتی وارد و مجاناً به آنها اهداء نمایند.
21 - کالاهائی که از طرف مؤسسات خیریه یا صلیب احمر یا هلال احمر کشورهای خارجه یا اشخاص نیکوکار به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران یا به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی یا بجمعیت خیریه ثریا یا بنگاه حمایت مادران و نوزادان بلاعوض اهداء شود و همچنین کالائی که جمعیت شیر و خورشید سرخ یا سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و یا جمعیت خیریه ثریا و بنگاه حمایت مادران و نوزادان به منظور مصرف در امور خیریه با گواهی وزارت بهداری وارد نماید.
22 - آلات و ادوات حفاری و مواد شیمیائی و وسائل عملیات علمی و فنی و اتومبیلهای باری که توسط هیئت علمی باستان شناسی کشورهای عضو کمیسیون ملی تربیتی و علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) وارد شود به شرط آنکه صرفاً برای کارهای حفاری و اکتشافات و تحقیقات علمی شد.
23 - اشیائی که از طرف دولتهای خارجی یا اشخاص بلاعوض به دولت ایران اهداء میشود.
24 - مواد شیمیائی و مواد نباتی مانند سبوس و کنجاله و لوازم مربوطه که با گواهی وزارت کشاورزی منحصراً برای مصرف امور مبارزه با ملخ وارد شود
تبصره - کلیه کالاها و اشیاء مذکور در بندهای 18 تا 24 علاوه بر معافیت از حقوق ورودی از کلیه هزینههای گمرکی و غیر گمرکی دیگر نیز (باستثنای حق باربری و انبارداری) معاف میباشد.
25 - کلیه لوازم ساختن کروهای بادی و موتوری حتی موتور برای آن ها و همچنین لوازم بافتن تور ماهیگیری و تهیه طناب و بافتن بادبان در جزایر و بنادر جنوب ایران به شرط آنکه با اطلاع اداره گمرک فقط بمصارف مذکور برسد.
26 - قطعات کشتیهائی که در کرانههای ایران غرق شده و یا به خاک نشسته و همچنین متعلقات کشتیهای ایرانی که در آبهای خارجه غرق گردیده یا به خاک نشسته مشروط بر اینکه در ظرف یک سال به ایران حمل شود.
27 - لوازم و اشیاء مورد احتیاج هنرستان عالی موسیقی و موسیقی ملی هنرستان دختران و پرورشگاه ایتام شاهپور و هنرستان هنرهای زیبا که تهیه آن در داخله کشور مقدور نباشد به تشخیص اداره کل هنرهای زیبای کشور و گواهی وزارت فرهنگ.
28 - کلیه کالاهای راهآهن دولتی ایران از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی که بوسیله گمرک وصول میشود باستثنای انبارداری.
تبصره - کالاهای راهآهن از پرداخت حق باربری به شرطی معاف خواهد بود که عمل مذکور بوسیله کارگران و وسائط نقلیه خود راهآهن انجام شود.
29 - کلیه کالاهای متعلق به اداره بنادر و کشتیرانی که برای امر کشتیرانی و اسکلهسازی و نگاهداری تأسیسات بندری و همچنین انواع جرثقیلها و موتور کشتی و مصالح مربوط بتعمیرات کشتیها و لاروبی و گوئه و فانوسهای دریائی و نظایر آن که برای اداره کل بنادر و کشتیرانی از محل بودجه اداره نامبرده تهیه و وارد شود و نیز کلیه کالاهائی که اداره کل گمرک برای تجهیزات و پیشرفت کارهای خود وارد خواهد کرد.
30 - ماشین آلات مختص راهسازی که برای وزارت راه و از محل بودجه وزارت نامبرده تهیه و وارد کشور شود.
31 - کالای تلفنی مورد احتیاج شرکت سهامی تلفن ایران که توسط شرکت نامبرده با گواهی وزارت پست و تلگراف وارد شود.
32 - ماشین آلات - دستگاهها و لوازمی که برای سدسازی از محل بودجه دولت خریداری و وارد شود.
33 - آمپولهای خالی شیشه و شیشههای خالی مخصوص و سرشیشه پلاستیکی و فلزی و لولههای خالی شیشه و فلزی مخصوص برای جا دادن داروهای آماده ساخت کارخانجاتی که با اجاره وزارت بهداری در ایران تأسیس شده یا میشود و همچنین قوطیهای خالی حلبی که برای جا دادن همان شیشهها و آمپولها و لولهها بوسیله کارخانجات مزبور وارد شوند و همچنین آن نوع دارو و یا فرآوردههای شیمیائی که ماده اولیه و ضروری برای ساختن داروهای آماده مذکور باشند و توسط همان کارخانجات منحصراً برای همین منظور وارد شود در صورتی که دارو معافیت داشته باشد مشمول معافیت گمرکی خواهند شد.
34 - بمنظور اینکه مصنوعات داخلی بتواند با کالاهای مشابهی که از خارج وارد میشود رقابت کند دولت مجاز است به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن حقوق گمرکی مربوط بمواد اولیه و قطعات ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و دستگاههای الکتریکی و وسایل حمل و نقل که کارخانجات مزبور به کشور وارد و در آن کارخانهها تکمیل و یا سوار میشود بمیزان لازم تخفیف داده و یا بکلی معاف نماید.
[نظارت وزارت اقتصاد بر مصرف مواد اولیه کارخانجات که با معافیت و یا تخفیف از حقوق گمرکی وارد میشود]
تبصره 2 - موضوع معافیت مذکور در بندهای 21 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 منحصراً بر اساس سال 1337 میباشد و از اول سال 1338 طبق قانون بودجه سال 1337 رفتار خواهد شد.
تبصره 1 - کالا و اجناسی که بموجب قوانین مخصوص یا بموجب بندهای 1 تا 5 و 19 تا 23 و 27 تا 31 و 34 این ماده با معافیت مرخص میشود در صورتی که قبل از انقضاء ده سال از تاریخ ترخیص آن به دیگری واگذار شود بهر عنوان که باشد باید حقوق و عوارض گمرکی آن قبل از واگذاری تأدیه شود. اشخاص یا مؤسساتی که از این معافیتها استفاده کرده یا میکنند موظفند قبل از واگذاری اجناس بدیگری آن شخص را به گمرک معرفی و قبل از رؤیت پروانه گمرکی اجناس مزبور از تحویل آن خودداری کنند و اشخاصی که کالاهای فوق بآنان واگذار میشود مکلفند قبل از تحویل گرفتن آنها به اداره گمرک مراجعه و تشریفات قانونی مربوط بترخیص کالا را انجام دهند و سند گمرکی دریافت و سپس اقدام بتصرف کالا نمایند. هر گاه فروشندگان کالای واگذار شده را بدون انجام تشریفات بالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی بتصرف خریدار بدهند عمل آنان قاچاق محسوب است و طبق مقررات قانون کیفر مرتکبین قاچاق با آنان رفتار خواهد شد مدت مقرر در این تبصره در مورد اتومبیل های سواری که توسط نمایندگان سیاسی خارجه مقیم ایران با معافیت وارد و بدیگری واگذار شود به شرط رعایت معامله متقابله نسبت بنمایندگان سیاسی ایران در آن کشورها پنج سال خواهد بود. اداره گمرک میتواند در مورد فوق بتناسب فرسودگی کالا از حقوق و عوارض تخفیف دهد.
ماده 21 - علاوه بر کالاهائی که بموجب جدول و تعرفه گمرکی ضمیمه این قانون و یا طبق سهمیه اقتصادی سالیانه ورود آنها غیر مجاز است کالاهای مشروحه ذیل نیز ممنوع میباشد
1 - اسلحه گرم و سرد جنگی و شکاری از هر قبیل مگر با اجازه مخصوص دولت در هر مورد
2 - باروت - چاشنی - فشنگ - گلوله - دینامیت و سایر مهمات جنگی و مواد محترقه (باستثنای فشنگهای مخصوص آتشنشانی) جز با اجازه مخصوص دولت در هر مورد
تبصره - قبول رژیم کالاهای انتقالی (ترانسبردمان) در مورد اسلحه و مهمات و همچنین تریاک خارجی ممنوع است مگر با اجازه مخصوص دولت.
3 - دستگاههای عکاسی و فیلمبرداری که در هواپیما بکار میرود جز با اجازه مخصوص دولت در هر مورد.
4 - ورود دستگاههای فرستنده و تلگراف و تلفن و بیسیم و آلات متعلق بآنها باستثنای آنچه که برای رفع حوائج بیسیم دولت ایران لازم باشد یا موسسات متفرقه بموجب اجازه رسمی وزارت پست و تلگراف و تلفن وارد نمایند.
5 - صفحات گرامافون و نوارهای ضبط صوت پر شده - کتاب مجله - روزنامه و هر نوع نوشته و مطبوعات و صور و علاماتی که مخالف نظم عمومی و یا مخالف اصول مذهب رسمی کشور و حسن اخلاق باشد. (بتشخیص وزارت کشور یا وزارت فرهنگ یا شهربانی یا اداره کل انتشارات و رادیو.)
6 - اجناسی که روی خود آنها یا روی لفاف معمولی آنها نشانی و نام بنگاه یا شعار یا مشخصات دیگری باشد که موجبات اغفال نسبت به سازنده یا خواص و یا مشخصات اصلی اجناس نامبرده را فراهم نماید.
7 - کالاهائی که دارای نشان شیر و خورشید و یا پرچم ایران باشد (مگر اینکه واردکننده آن دولت باشد) و همچنین مدال و دکمههای فلزی مشابه مسکوکات کشور.
8 - اسکناسهای خارجی که در کشور مبدأ از جریان قانونی خارج شده است و همچنین اسکناس - تمبر و نوارچسبهای تقلبی و ساختگی.
9 - بلیط لاطار [لاتار].
تبصره - از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین که درباره ممنوعیت ورود کالاهای خارجی موجود است ملغی میباشد.
ماده 22 - دولت میتواند با صدور تصویبنامه ترانزیت یا کابوتاژ هر کالائی را باقتضای مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی محدود یا مقید بشرایطی بنماید.
ماده 23 - دربار شاهنشاهی مشمول مقررات مربوط به ممنوعیتهای ورودی گمرکی نمیباشد.
ماده 24 - روسای مأمورین سیاسی نیز به شرط معامله متقابله حق دارند اشیاء ممنوعه را برای مصارف خود یا اعضای سیاسی خود یا تشخیص و گواهی وزارت امور خارجه مستقیماً بنام خود وارد کند ولی واگذاری این قبیل اشیاء بدیگران به هر عنوان مطلقاً ممنوع است - در صورت انتقال طبق تبصره یک ذیل ماده 20 رفتار خواهد شد.
فصل پنجم- مقررات مختلفه
ماده 25 - کالاهائی که به گمرک تحویل شده است در صورتی که مفقود شود یا خسارتی بدان وارد آید بهای تمام شده آن و در صورت خسارتدیدگی غرامت معادل میزان خسارت وارده از طرف گمرک به صاحب مال پرداخت خواهد شد مگر در مواردی که فقدان یا خسارت ناشی از کیفیت خود کالا یا بدی باربندی یا انقلابات جوی یا سوانح طبیعی یا قوه قهریه (فورسماژور) باشد مسئولیت نقصان طبیعی یا فاسد شدن جنس در صورتی که مربوط بعمل گمرک نباشد متوجه گمرک نخواهد بود.
تبصره - جبران خسارت صاحب مال از طرف گمرک رافع مسئولیت از انبارداران و مامورین مربوطه گمرک نخواهد بود.
ماده 26 - واردکنندگان کالا میتوانند نقل کالای خود را بانبار اختصاصی ملکی یا استیجاری خود از گمرک تقاضا نمایند. اداره گمرک میتواند تقاضای صاحب مال را با شرایط تضمینی بپذیرد. انبارهای اختصاصی باید دارای استحکام کافی بوده و حائز شرایطی که در آییننامه گمرکی برای اینگونه انبارها تعیین میشود.
تبصره - مسئولیت فقدان یا نقصان یا آسیبدیدگی کالا در انبارهای اختصاصی متوجه گمرک نیست و صاحب مال مکلف است به شرط آنکه محرز گردد سوء نیتی در بین نبوده کلیه حقوق و عوارض متعلقه به کالاهای مفقود و یا آسیب دیده را فوراً بپردازد و در غیر این صورت کالای مفقود یا کسری قاچاق محسوب خواهد شد.
ماده 27 - کالاهائی که بعنوان ترانزیت و ورود موقت یا کابوتاژ به گمرک اظهار شده است هر گاه در عرض مهلت مقرر از کشور با اطلاع گمرک خارج یا به کشور وارد نگردد این عمل در مورد کالاهای مجاز تخلف از مقررات گمرکی و در مورد کالاهای غیرمجاز یا ممنوعالورود یا ممنوعالصدور قاچاق محسوب میشود مگر آنکه با مدارک کافی مسلم گردد که عدم خروج کالا از کشور (در مورد ترانزیت) یا عدم ورود کالا به کشور (در مورد کابوتاژ) معلول قوه قهریه (فورسماژور) بوده است یا آنکه عین کالا بدون هیچگونه دخل و تصرف به گمرک تحویل شود و در این صورت نسبت بi کالا طبق آییننامه گمرکی رفتار خواهد شد.
ماده 28 - طرز عمل نسبت بورود و خروج بستههای پیک سیاسی در آییننامه گمرکی تعیین خواهد شد.
ماده 29 - تنها مرجع حل اختلافات در تشخیص نوع کالا و تطبیق مشخصات آن با مندرجات تعرفه گمرکی و سایر اختلافات ناشی از اجرای مقررات گمرکی کمیسیون دائمی تعرفه است رأی و تشخیص این کمیسیون در مواردی که مابهالتفاوت موضوع اختلاف دویست و پنجاه هزار ریال یا کمتر باشد قاطع خواهد بود در مواردی که مابهالتفاوت از دویست و پنجاه هزار ریال تجاوز کند و طرف نسبت بآن معترض باشد میتواند در عرض مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی کمیسیون دائمی تعرفه تقاضای تجدید نظر نماید. این تقاضا در کمیسیون متشکل از رئیس دیوان محاسبات - مدیر کل بانک ملی ایران یا یکی از معاونین بانک - مدیر کل بانک ملی ایران یا یکی از معاونین بانک - مدیر کل وزارت بازرگانی یا مدیر کل وزارت صنایع و معادن (بسته به موضوع آن) - نماینده اتاق بازرگانی تهران مدیر کل گمرک یا معاون او رسیدگی میشود و رأی صادره این کمیسیون قاطع خواهد بود.
تبصره 1) - [الحاقی ۱۳۴۳/۰۸/۰۹] در مواردی که بین آراء صادره از کمیسیون تجدید نظر با آراء صادره از کمیسیون دائمی تعرفه مغایرت وجود داشته و دو روش مختلف ایجاد شود و این موضوع مورد اعتراض یکی از طرفین (مودی یا گمرک) قرار گیرد و ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ رأی به آن کتباً اعتراض نماید. موضوع در کمیسیون مختلط مرکب از اعضای کمیسیون دائمی تعرفه و کمیسیون تجدید نظر تحت ریاست وزیر اقتصاد یا معاون وزارت مزبور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و رأی کمیسیون اعم از اینکه به اتفاق یا به اکثریت باشد قاطع و در موارد مشابه نیز لازمالاتباع خواهد بود.
تبصره 2) - [الحاقی ۱۳۴۳/۰۸/۰۹] در صورتی که مورد اختلاف برای رسیدگی بیکی از کمیسیونهای دائمی تعرفه یا تجدید نظر یا مختلط ارجاع گردد مودی یا نماینده قانونی او برای ادای توضیحات باید دعوت شود و در صورتی که اشخاص مزبور در موعد مقرر در کمیسیون حضور نیابند رسیدگی به مورد اختلاف بدون حضور مؤدی یا نماینده قانونی او انجام میگردد.
تبصره 3 - [اصلاحی ۱۳۴۳/۰۸/۰۹] طرز تشکیل و محل انعقاد کمیسیون دائمی تعرفه و کمیسیون تجدید نظر و نحوه رسیدگی به اختلافات مذکور بالا در آییننامه گمرکی تعیین خواهد شد.
ماده 30- در مواردی که کالا در حین حمل از مبدأ تا مرز ایران یا در مدت توقف در انبارهای گمرک ضایع یا فاسد شده باشد صاحب کالا یا نماینده او میتواند تقاضای اعاده به خارجه یا نابود ساختن آن کالا را بدون پرداخت حقوق و عوارض ورودی (به استثنای حق باربری) بنماید و یا تقاضا کند قسمت سالم را از قسمت فاسد تفکیک نموده و فقط حقوق و عوارض قسمتی که سالم و بیعیب تشخیص و از گمرک مرخص میشود بپردازد در صورتی که تفکیک قسمت سالم از فاسد مقدور نباشد گمرکخانه ورودی میتواند بنا بتقاضای صاحب مال و یا اجازه اداره کل گمرک بنسبت فساد و تباهی وارد به آن کالا تخفیفی در حقوق گمرکی و حق انحصار و سایر هزینههای ورودی (باستثناء حق باربری) اعطاء نماید.
ماده 31 - حق انحصار داخلی قند و شکر و مواد قنددار وارده به کشور و همچنین عوارض بندری و بهداری بشرح زیر دریافت خواهد شد:
|
1- حق انحصار قند و شکر |
یک کیلو |
25/1 ریال |
|
2- حق انحصار مواد قنددار |
دارای بیش از چهل درصد |
« 00/2 « |
|
3- عوارض بهداری بندر |
یک تن |
5.00 « |
|
4- عوارض بندری در شمال |
« |
24.00 « |
|
5- عوارض بندری در جنوب |
« |
15.00 « |
تبصره - سایر حقوق انحصاری که از طرف گمرک وصول میشده تا زمانی که مجوز دریافت حقوق مزبور به قوت خود باقی است دریافت خواهد شد.
ماده 32 - هشت در هزار از مجموع حقوق و هزینههای گمرکی و غیرگمرکی (باستثنای حق بیمه و عوارض شهرداری) که بوسیله گمرک وصول میشود برای پاداش کارمندان و کارکنان گمرک که در پیشرفت امور گمرک مؤثر بودهاند تخصیص داده میشود که ماهیانه از درآمد وصولی برداشت و بتشخیص مدیر کل گمرک تقسیم شود.
ماده 33 - این قانون از تاریخ تصویب بموقع اجرا گذاشته میشود و شامل کالاهائی که در تاریخ اجرای این قانون در گمرکخانهها موجود میباشد و حقوق گمرکی آنها تأدیه نشده است خواهد بود.
ماده 34 - از تاریخ اجرای این قانون، لایحه قانونی مصوب ششم تیرماه 1334 کمیسیون مشترک مجلسین [قانون تعرفه گمرکی] و همچنین قوانین مشروحه ذیل ملغی میگردد:
1 - لایحه قانونی تعرفه گمرکی مصوب 12 مردادماه 1329 و همچنین قوانین مذکور در ماده نهم لایحه قانونی مزبور. 2 - ماده هشتم قانون متمم بودجه 1314 راجع به انحصار کالای اتومبیل 3 - ماده سی و پنج قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفندماه 1312. 4 - تبصره چهارم ماده هشتم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفندماه 1312
ماده 35 - مقررات اجرائی این قانون بموجب آییننامهای که از طرف وزارت گمرکات و انحصارات تهیه و به تصویب کمیسیونهای گمرکات و انحصارات و بازرگانی و دادگستری مجلسین خواهد رسید تعیین میگردد.
تبصره - وزارت گمرکات و انحصارات مکلف است آییننامه مذکور در این ماده را از تاریخ تصویب این قانون منتها در ظرف پانزده روز تهیه و به کمیسیون گمرکات و انحصارات و بازرگانی تقدیم نماید و اداره کل گمرک مجاز است آییننامه مذکور را موقتاً تا تصویب نهائی به موقع اجرا بگذارد.
ماده 36 - وزارت گمرکات و انحصارات و دادگستری مأمور اجرای این قانون میباشند.
قانون فوق که مشتمل بر سی و شش ماده و یک تبصره و جدول ضمیمه است در جلسه روز سهشنبه دهم تیرماه یکهزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رئیس مجلس شورای ملی – عماد تربتی
قانون بالا در جلسه ۱۳۳۷/۳/۱۹ به تصویب مجلس سنا رسیده است.
طبقهبندی فصلهای تعرفه گمرکی
فصل یکم
|
حیوانات زنده و مواد حیوانی |
شماره تعرفه |
|
بخش 1 - حیوانات زنده (باستثناءِ ماهیها و قشرداران و صدفداران) |
1 تا 12 |
|
-بخش 2 – گوشت |
13 تا 18 |
|
-بخش 3 - ماهیها و قشرداران و صدفداران |
19 تا 21 |
|
-بخش 4 - شیر و لبنیات - تخم مرغ – عسل |
22 تا 28 |
|
-بخش 5 - مواد اولیه و سایر محصولات خام حیوانی |
29 تا 39 |
فصل دوم- محصولات نباتی
|
-بخش 6 - گیاههای زنده و محصولات گلکاری |
40 تا 44 |
|
-بخش 7 - سبزیجات - گیاه - ریشه و پیازهای خوراکی |
45 تا 53 |
|
-بخش 8 - میوههای خوراکی |
54 تا 62 |
|
-بخش 9 - قهوه - چای - ادویهجات |
63 تا 67 |
|
-بخش 10 – غلات |
68 تا 74 |
|
-بخش 11 - اقسام آرد - مالت – نشاسته |
75 تا 82 |
|
-بخش 12 - دانه و میوههای روغندار - دانه و بذرها و میوههای مختلف گیاههای صنعتی و داروئی - کاه و علوفه |
83 تا 91 |
|
شماره تعرفه |
|
|
-بخش 13 - مواد اولیه برای رنگرزی و دباغی - صمغها - انگم و سایر شیره و عصارههای نباتی |
92 تا 94 |
|
-بخش 14 - مواد گیاهی قابل بافت و تراشپذیر و سایر مواد اولیه و محصولات خام نباتی |
95 تا 99 |
فصل سوم مواد چرب - چربی - روغن و مشتقات آن - چربیهای خوراکی تهیه شده - موم حیوانی یا نباتی
|
-بخش 15 - مواد چرب - چربی - روغن و مشتقات آن - چربیهای خوراکی آماده شده موم حیوانی یا نباتی |
100 تا 115 |
فصل چهارم خوراکیها - نوشابه - آبگونهای الکلدار - سرکه - توتون و تنباکو
|
-بخش 16 - فرآوردههای گوشت و ماهی و قشردارها و صدفدارها |
116 تا 121 |
|
-بخش 17 - قند و شکر و شیرینی |
122 تا 126 |
|
-بخش 18 - کاکائو و فرآوردههای آن |
127 تا 132 |
|
-بخش 19 - خوراکیهای ساخته شده از آرد و یا نشاسته |
133 تا 136 |
|
-بخش 20 - سبزیجات و میوهجات و گیاهها - ساخته یا آماده شده |
137 تا 144 |
|
-بخش 21 - فرآوردههای خوراکی گوناگون |
145 تا 150 |
|
-بخش 22 - نوشابه - آبگونهای الکلی و سرکه |
151 تا 161 |
|
-بخش 23 - آخال و تفاله صنایع خوراکسازی |
162 تا 170 |
|
-بخش 24 - توتون و تنباکو |
171 و 172 |
فصل پنجم
|
مواد کانی |
شماره تعرفه |
|
-بخش 25 - نمک - گوگرد - خاک - سنگ - آهک و سیمان |
173 تا 194 |
|
-بخش 26 - کلوخههای کانی - جوش – خاکستر |
195 تا 198 |
|
-بخش 27 - سوختهای کانی - روغنهای کانی و مواد قیری و محصولات تقطیر آنها |
199 تا 211 |
فصل ششم
|
مواد شیمیایی و داروئی - رنگ و ورنی - عطریات - صابون - شمع و همانند - چسب و ژلاتین - مواد محترقه – کود |
|
|
-بخش 28 - مواد شیمیائی و داروئی |
212 تا 292 |
|
-بخش 29 - محصولات شیمیائی آماده و محصولات دیگر برای سینماتوگرافی و عکاسی |
293 تا 297 |
|
-بخش 30 - عصارههای دباغی و رنگرزی - رنگها - سیکاتیفها و رنیها - بتونهها - مرکب - مداد و مغز مداد |
298 تا 314 |
|
-بخش 31 - روغنهای اسانسی و اسانسها - مواد معطر مصنوعی و عطریات |
315 تا 319 |
|
-بخش 32 - صابون - شمع و سایر فرآوردههائی که از روغن، از چربی یا از موم تهیه میشود و اشیاء همانند |
320 تا 325 |
|
-بخش 33 - کازئین - آلبومین - ژلاتین - چسب و آهار |
326 تا 333 |
|
-بخش 34 - مواد قابل انفجار - آتش بازی - کبریت و اشیاء دیگر ساخته شده از مواد قابل اشتعال |
334 تا 341 |
|
-بخش 35 – کود |
342 تا 347 |
فصل هفتم پوست - چرم - پوستهای نرم و مصنوعات آنها
|
-بخش 36 - پوست و چرم |
348 تا 357 |
|
-بخش 37 - اشیاء ساخته شده از چرم از پوست |
358 تا 365 |
|
-بخش 38 - پوستهای نرم |
366 تا 368 |
فصل هشتم کائوچو و اشیاءِ ساخته شده از آن
|
-بخش 39 - کائوچو و اشیاءِ ساخته شده از آن |
369 تا 379 |
فصل نهم چوب - چوبپنبه و اشیاء ساخته شده از آنها مصنوعات از مواد قابل بافت
|
-بخش 40 ) چوب و اشیاءِ چوبی |
380 تا 405 |
|
-بخش 41 - چوبپنبه و مصنوعات آن |
406 تا 410 |
|
-بخش 42 - مصنوعات نی - جگن و گیاههای دیگر همانند قابل بافت |
411 تا 414 |
فصل دهم کاغذ و متفرقات آن شماره تعرفه
|
-بخش 43 - مواردی که برای ساختن کاغذ بکار میرود |
415 تا 416 |
|
-بخش 44 - مقوا و کاغذ و اشیاء از مقوا یا از کاغذ |
417 تا 435 |
|
-بخش 45 - کتاب و محصولات چاپ |
436 تا 440 |
فصل یازدهم مواد نسجی و مصنوعات آن
|
-بخش 46 - ابریشم - لاس و کج ابریشم - ابریشم مصنوعی و الیاف نسجی مصنوعی - رشتههای فلزی |
441 تا 492 |
|
-بخش 47 - پشم - کرک – مو |
493 تا 517 |
|
-بخش 48 – پنبه |
518 تا 540 |
|
-بخش 49 - کتان - شاهدانه - کنف - رامی و مواد نسجی نباتی دیگر 541 تا 561 |
|
|
-بخش 50 - اواتها - نمد - طناب و اشیاءِ ساخته شده از طناب - منسوجات مخصوص و اشیاء فنی |
562 تا 579 |
|
-بخش 51 - پارچه و اشیاء کشباف (Bonneteries ) ساده یا کشدار |
580 تا 583 |
|
-بخش 52 - لباسرو - جامه (Lingeries) و سایر اشیاء مهیا |
584 تا 597 |
|
-بخش 53 - ژنده – کهنه |
598 و 599 |
فصل دوازدهم
|
کفش - کلاه - چتر - عصا و اشیاء تزئینی (مد) |
شماره تعرفه |
|
-بخش 54 - کفش (انواع آن) |
600 تا 606 |
|
-بخش 55 - کلاه و کاسکت |
607 تا 616 |
|
-بخش 56 - چتر – عصا |
617 تا 621 |
|
-بخش 57 - پرهای زینتی آماده و اشیاء ساخته شده از پر - گل مصنوعی اشیاء ساخته شده از موی انسان – بادبزن |
622 تا 627 |
فصل سیزدهم مصنوعات از سنگ و از مواد معدنی دیگر - محصولات صنعت فخاری - شیشه و مصنوعات شیشهای
|
-بخش 58 - اشیاءِ ساخته شده از سنگ و مواد کانی دیگر |
627 تا 645 |
|
-بخش 59 - محصولات سرامیکی (Produits Ceramiques) (فخاری و چینیسازی) |
646 تا 662 |
|
-بخش 60 - شیشه و مصنوعات شیشهای |
663 تا 681 |
فصل چهاردهم مروارید اصل - سنگهای گرانبها - فلزات گرانبها - اشیاءِ ساخته شده از مواد نامبرده - مسکوک
|
-بخش 61 - مروارید اصل - سنگهای گرانبها - فلزات گرانبها و اشیاء ساخته شده از آنها |
682 تا 692 |
|
-بخش 62 – مسکوک |
693 تا 695 |
فصل پانزدهم فلزات معمولی و مصنوعات آنها شماره تعرفه
|
-بخش 63 - آهن - چدن – پولاد |
696 تا 755 |
|
-بخش 64 – مس |
756 تا 769 |
|
-بخش 65 – نیکل |
770 تا 773 |
|
-بخش 66 – آلومینیوم |
774 تا 784 |
|
-بخش 67 – سرب |
785 تا 789 |
|
-بخش 68 – روی |
790 تا 793 |
|
-بخش 69 – قلع |
794 تا 799 |
|
-بخش 70 - فلزات معمولی دیگر و همجوشهای آنها |
800 و 801 |
|
-بخش 71 - اشیاءِ گوناگون ساخته شده از فلزات معمولی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود |
802 تا 819 |
فصل شانزدهم ماشین آلات و دستگاهها - اسباب و لوازم برق
|
-بخش 72 - دیگ بخار - ماشین آلات - دستگاه و آلات میکانیکی و قطعات منفصله آنها |
820 تا 858 |
|
-بخش 73 - ماشین آلات و دستگاههای برقی و اشیائی که در مصارف الکتروتکنیکی بکار برده میشود و قطعات منفصله آنها |
859 تا 878 |
فصل هفدهم لوازم حمل و نقل
|
-بخش 74 - وسائط نقلیه چرخدار برای راهآهن - لوازم راهآهن و لوازم تراموای |
879 تا 888 |
|
-بخش 75 - اتومبیل - چرخ و عرابههای دیگر |
889 تا 899 |
|
-بخش 76 - هواپیما و کشتی |
900 تا 907 |
فصل هیجدهم اسباب و دستگاههای علمی و دقیق - ساعت - آلات موسیقی
|
-بخش 77 - اسباب و دستگاههای اپتیک - سنجش – آلات دقیق و سایر اسباب و دستگاههائی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود |
908 تا 927 |
|
-بخش 78 – ساعت |
928 تا 935 |
|
-بخش 79 - آلات موسیقی |
936 تا 950 |
فصل نوزدهم اسلحه و مهمات
|
-بخش 80 - اسلحه |
951 تا 954 |
|
-بخش 81 – مهمات |
955 تا 956 |
فصل بیستم کالا و محصولات مختلف که مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود.
|
-بخش 82 - مصنوعاتی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود از مواد تراشپذیر یا قالبپذیر طبیعی یا مصنوعی |
957 تا 967 |
|
-بخش 83 - جاروب - ماهوت پاککن - فرچه – مسواک - قلم مو - غربال و الک |
968 تا 973 |
|
-بخش 84 - بازیچه - اسباببازی - اشیاء برای تفریح یا ورزش |
974 تا 980 |
|
-بخش 85 - تکمه - قلمها (Port Plumes) غلاف مداد (Porte Crayons) لوازم تدخین |
985 تا 981 |
فصل بیست و یکم هنرهای زیبا و اشیاءِ کلکسیون
|
-بخش 86 - هنرهای زیبا و اشیاءِ کلکسیونی |
986 تا 991 |
مقررات مقدماتی
1 - اشیائی که از مواد مختلفی ترکیب یافته باشد و برای آن اشیاءِ طبقهبندی بخصوصی تعیین نگردیده باشد تابع تعرفهبندی آن مادهای خواهد بود که از لحاظ صورت ظاهر آن اشیاءِ و یا از حیث مصرف آنها نسبت بمواد دیگری که در ساخت آن بکار برده شده برتری داشته باشد. برای اجرای منظور بالا وجود موادی که در اشیاء مذکور بمقادیر ناچیزی بکار رفته و تأثیر اساسی در وضع ظاهر اشیاءِ یا خواص آنها نداشته باشد طرف توجه قرار نمیگیرد.
2 - اشیائی که قسمتهای مختلف آنها جزء لاینفک یکدیگر نبوده و فقط در موقع مصرف آنها آن قسمتها داخل یکدیگر یا روی یکدیگر و یا بموازات یکدیگر قرار میگیرد مانند اشیاءِ مرکب بمعنی جمله یک بالا تلقی نمیشود بلکه هر قسمت از اشیاء مزبور علیهده برحسب نوع موادی که در ساخت آن بکار رفته طبقهبندی میشود.
3 - جز در موارد استثنائی که مخصوصاً پیشبینی شده باشد قطعات مجزائی که برای تشکیل یک شیٔ واحد وارد میشود ولو مختلف الجنس هم باشد وقتی که با هم وارد میشود تابع تعرفهبندی همان شیٴ کامل خواهد بود ولو اینکه در بستههای جداگانه بستهبندی شده باشد و فقدان بعضی از قطعات غیر اساسی مانع اجراء این دستور نخواهد بود.
4 - اشیائی که با وجود مرکب بودن از چندین ماده بر طبق قواعد عمومی یا خصوصی مندرج در تعرفه مشمول تعرفهبندی بخش یا قسمت اشیاء ساخته شده از یک ماده تنها میگردد باید در همان شمارهای طبقهبندی شود که برای اشیاء ساخته شده از یک ماده تنها پیشبینی شده است ولو اینکه در آن شماره مرکب بودن آن اشیاء از مواد دیگری اصلا پیشبینی نشده یا بطور ناکاملی پیشبینی شده باشد.
5 - وجود علامت کارخانه یا نام سازنده یا فروشنده یا تعیین کشور مبدأ یا مشخصات همانند دیگر در روی اشیاء که جنبه زینت نداشته باشد قابل توجه نبوده و تأثیری در طبقهبندی محصولات ساخته نخواهد داشت.
6 - مقررات پنجگانه بالا دستور عمومی واصل کلی برای اجرای مندرجات تعرفه است مگر اینکه در بعضی از فصول تعرفه شرایط و طبقهبندیهائی مغایر این اصول پنجگانه بصراحت ذکر شده باشد.
جدول تعرفه ضمیمه قانون تعرفه گمرکی
فصل یکم ـ حیوانات زنده و مواد حیوانی
بخش یک ـ حیوانات زنده
|
شماره تعرفه |
نوع کالا |
حقوق گمرکی |
|
|
یکه |
میزان ـ ریال |
||
|
(باستثناءِ ماهیها و قشرداران و صدفداران) |
|||
|
1 |
اسب ـ مادیان ـ کره اسب |
عدد |
--بخشوده |
|
2 |
الاغ ـ قاطر ـ کرهالاغ ـ کره قاطر |
» |
» |
|
3 |
گاو ـ گاومیش ـ گوساله |
» |
» |
|
4 |
قوچ ـ میش ـ بره |
» |
» |
|
5 |
بز ـ بزغاله |
» |
» |
|
6 |
خوک: الف ـ بچه خوک ب ـ خوک |
» » |
100 200 |
|
7 |
خرگوش اهلی |
» |
20 |
|
8 |
پرندگان خانگی
- تبصره ـ کبوترهای اهلی و نامه بر مشمول شماره 8 میشود |
کیلو |
--بخشوده |
|
9 |
شکارهای چرنده و پرنده |
» |
» |
|
10 |
سگ |
از روی ارزش |
30 درصد |
|
11 |
زنبور عسل |
کیلو |
--بخشوده |
|
12 |
حیوانات زنده که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود: الف ـ شتر و بچه شتر ب ـ سایر حیوانات و سایر پرندگان |
عدد » |
» » |
بخش دو ـ گوشت
|
13 |
گوشت قصابی: گوشت گاو ـ گاومیش ـ گوساله ـ گوسفند ـ بره ـ بز ـ بزغاله ـ خوک و بچه خوک (جز پیه خوک Lard)- اسب ـ تازه یا سرد شده و یا منجمد -تبصره ـ حیوانات کشته و امعاء و اشیاء خوراکی آن که جداگانه وارد شود مشمول شماره 13 میگردد |
» |
10 |
|
14 |
پرندگان خانگی کشته
-تبصره ـ جگر تازه پرندگان مشمول همین شماره میباشد |
» |
10 |
|
15 |
شکارهای کشته چرنده و پرنده |
» |
10 |
|
16 |
سایر گوشتهای تازه ـ سرد شده ـ منجمد (جز پیه خوک) |
» |
10 |
|
17 18 |
پیه خوک ـ تازه نمک زده ـ خشک کرده ـ دودی یا آماده شده بنحو ساده دیگر گوشتهای نمک زده ـ خشک کرده ـ دودی پخته یا آماده شده بنحو ساده دیگر -تبصره ـ گوشتهائی که برای محفوظ ماندن از نفوذ هوا در قوطیها یا هر نوع ظرف و یا محفظه وارد شود مشمول شماره 18 نخواهد بود. |
» » |
25 25 |
بخش سه ـ ماهیها و قشرداران و صدفداران
|
19 |
ماهی تازه (زنده یا غیر زنده) و ماهیهائی که بنحوی از انحاء بحالت تازه نگهداری شده است. |
» |
--بخشوده |
|
20 |
ماهی نمک زده ـ خشک کرده یا دودی
-تبصره ـ ماهیهائی که برای محفوظ ماندن از نفوذ هوا در قوطیهای حلبی یا در ظروف شیشه ای یا سفالی یا در ظروف سربسته دیگری وارد شود مشمول شماره 20 نخواهد بود. |
» |
--بخشوده |
|
21 |
صدفداران و قشرداران (میگو ـ خرچنگ ـ حلزون و همانند) تازه حتی آب پز یا نمکزده |
» |
15 |
بخش چهار ـ شیر و لبنیات ـ تخم مرغ ـ عسل- شیر تازه خالص ـ خامه گرفته یا نگرفته ـ شیر بریده ـ ماست – کفیر
|
22 |
-تبصره ـ شیر پاستوریزه - استرلیزه - یا پینونیزه نیز مشمول شماره 22 میباشد. |
کیلو با ظرف |
--بخشوده |
|
23 |
سرشیر و خامه |
» |
» |
|
24 |
شیر و خامه و سرشیر محفوظ ـ سفت ـ گرد ـ یا متراکم (غلیظ) با یا بدون قند: الف ـ شیر خشک (گرد) ب ـ سایر |
» » » |
» » 10 |
|
25 |
کره تازه یا نمک زده و روغن |
» |
15 |
|
26 |
پنیر از هر قبیل: الف ـ پنیر سفید متعارفی تازه و کشک ب ـ پنیرهای دیگر |
» » |
--بخشوده 30 |
|
27 |
تخم پرندگان خانگی و پرندگان شکار: الف ـ با پوست ب ـ بدون پوست ـ زرده تخم
-تبصره ـ سفیده تخم مرغ مشمول شماره 327 میشود |
» » |
5 20 |
|
28 |
عسل طبیعی |
کیلو با ظرف |
20 |
بخش پنج ـ مواد اولیه و سایر محصولات خام حیوانی
|
29 |
موی انسان ـ خام حتی شسته و یا چربی گرفته شده |
کیلو |
15 |
|
30 |
موی خوک و گراز |
» |
10 |
|
31 |
روده ـ بادکنک و شکنبه حیوانات ـ تازه - نمک زده یا خشک ـ شیردان گوساله - (پنیر مایه) حتی بریده و خشک کرده: الف ـ روده گوسفند و بز: 1 ـ تازه یا نمک زده 2 ـ خشک ب ـ روده گاو: 1 ـ تازه یا نمک زده 2 ـ خشک ج ـ روده های ضخیم (کپون): 1 ـ تازه یا نمک زده 2 ـ خشک د ـ شیردان گوساله (پنیر مایه) هـ ـ بادکنک و شکنبه |
» » » » » » » » |
10 20 5 10 1 3 4 2 |
|
32 |
رگ پی ـ خرده و آخال پوست دباغی نشده بادکنک ماهی ـ خون چهارپایان مایع یا خشک کرده |
» |
2 |
|
33 |
پر برای رختخواب و پر نرم حتی پاک شده: الف ـ پر نرم ب ـ سایر |
کیلو » |
200 30 |
|
34 |
پوست پرندگان و قطعات پوست پرندگان- پر (غیر از پر رختخواب و پر نرم): الف ـ پوست و قطعات پوست یا پر خام یا از نظر حفظ آنها در اثنای حمل بطور ساده مهیا شده باشد
ب ـ پر و بال برای زینت و پرهای دیگر خام یا پاک شده ـ ساقه پر |
از روی ارزش » |
100 درصد 100 درصد |
|
35 |
استخوان ـ شاخ ـ سم ـ ناخن ـ چنگال ـ منقار ـ خام ولو بریده یا شکافته و یا پاک شده ولی کار نشده بانضمام خرده و آخال آنها |
کیلو |
5 |
|
36 |
عاج و دندانهای دیگر حیوانات ـ کاسه لاک پشت (Ecailles) صدف (Nacres) و گوش ماهیهای دیگر ـ استخوان نهنگ و ماهیهای بزرگ دیگر ـ مرجان و همانند - خام ولو بریده یا شکافته و یا پاک شده ولی کار نشده بانضمام گرد ـ خرده و آخال آنها: الف ـ کاسه لاک پشت ـ صدف و گوش ماهیهای دیگر ب ـ سایر (عاج ـ مرجان و همانند) |
کیلو از روی ارزش |
--بخشوده 50درصد |
|
37 |
اسفنج و ابر طبیعی ـ خام یا تهیه شده |
کیلو با لفاف |
25 |
|
38 |
کهربا خاکستری ـ جند بیدستر ـ مشک ـ غالیه ـ ذراریح ـ (کانتارید) و محصولات همانند |
از روی ارزش |
50درصد |
|
39 |
مواد حیوانی خام که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود بانضمام حیوانات مرده برای مصارف غیر خوراکی: الف ـ تخم نوغان ب ـ نطفه زنده حیوانات ج ـ سایر |
کیلو با قوطی کیلو از روی ارزش |
100 --بخشوده 50 درصد |
فصل دوم ـ محصولات نباتی
بخش شش ـ گیاههای زنده و محصولات گلکاری
|
40 |
پیاز و ساقه زیر زمینی (Rhizomes) گل و نباتات |
کیلو |
40 |
|
41 |
قلمه و پیوند |
» |
-بخشوده |
|
42 |
نباتات زنده (ریشه دار): الف ـ نهال درختها و بوته های (Arbrasseaux) میوه و جنگلی همچنین درختها و بوته های میوه و جنگلی ب ـ نشای گل و نشای سبزی ـ نهال و درختهای گل و سایر نباتات ریشه دار |
» » |
» 20 |
|
43 |
گل و غنچه برای دسته گل یا برای زینت ـ تازه ـ خشک ـ رنگشده ـ سفید شده یا تهیه شده بنحو دیگر |
» |
100 |
|
44 |
برگ - شاخه ـ علف و خزه برای دسته گل یا زینت ـ تازه ـ خشک ـ رنگ شده ـ سفید شده ـ یا تهیه شده بنحو دیگر |
» |
25 |
بخش هفت ـ سبزیجات ـ گیاه و ریشه و پیازهای خوراکی
|
-تبصره ـ کالاهای مندرج در این بخش اگر بمنظور جلوگیری از تباهی در موقع حمل و نقل در آب نمک یا در آب گوگردی و یا آبهای همانند وارد شود مشمول همین بخش خواهد بود مگر اینکه در ظرف های سربسته و محفوظ دیگر وارد شود. |
|||
|
45 |
قارچ خوراکی و دنبلان |
کیلو |
15 |
|
46 |
زیتون و کورز |
» |
10 |
|
47 |
گوجه فرنگی |
» |
2 |
|
48 |
پیاز- موسیر ـ سیر |
» |
1 |
|
49 |
سیب زمینی |
» |
1 |
|
50 |
سبزیجات و گیاههای خوراکی دیگر ـ تازه از قبیل مارچوبه ـ گل کلم ـ کلم پیچ و کلمهای دیگر ـ هویج ـ شلغم ـ چغندر ـ سالاد و ریشههای خوراکی همانند دیگر ـ لوبیا ـ باقلا ـ نخود و سبزیجات غلافدار دیگر ـ خیار ـ کدو ـ بادمجان و محصولات همانند ـ اسفناج ـ کاهو ـ کاسنی و سبزیجات تازه ناگفته دیگر |
» |
2 |
|
51 |
سبزیجات غلافدار خشک با یا بدون پوست و لپه آنها ـ لوبیا ـ باقلا ـ نخود ـ عدس ـ ماش بنشن های دیگر. |
» |
4 |
|
52 |
سبزیجات و گیاههای خوراکی دیگر مندرج در شماره 50 بحالت خشک حتی خردشده – سبزیجات و گیاههای خوراکی خشک دیگر از هرنوع مخلوط به یکدیگر ولو اینکه برای خردهفروشی بستهبندی شده باشد |
کیلو |
4 |
|
53 |
ریشه مانیوک ـ ریشه اروروت و سایر ریشه های نشاسته دار همانند ـ تازه یا خشک یا خرده شده |
» |
4 |
بخش هشت ـ میوه خوراکی
|
-تبصره ـ میوههای تازه مندرج در این بخش حتی پوست کنده آن اگر به منظور جلوگیری از تباهی در موقع حمل و نقل در آب نمک یا در آب گوگردی یا آبهای همانند وارد شود مشمول همین بخش خواهد بود مگر اینکه در ظرفهای سر بسته و محفوظ دیگری وارد شود. |
|||
|
54 |
میوه های مناطق گرمسیر:
الف ـ خرما ب ـ موز ـ نارگیل و میوه جات همانند ـ انبه تازه و خشک ـ آناناس و سایر میوه جات مناطق گرمسیر |
» » |
2 10 |
|
55 |
مرکبات: نارنج ـ پرتقال ـ نارنگی ـ لیموشیرین ـ لیموترش ـ بالنگ و مرکبات دیگر |
» |
3 |
|
56 |
انجیر: الف ـ تازه ب ـ خشک |
» » |
1 7 |
|
57 |
انگور و کشمش: الف ـ انگور ب ـ کشمش ـ مویز و سبزه |
» » |
1 5 |
|
58 |
بادام ـ فندق ـ گردو ـ شاه بلوط و میوه جات همانند: الف ـ بادام: 1 ـ باپوست 2 ـ مغز بادام ب ـ فندق: 1 ـ باپوست 2 ـ مغز فندق ج ـ گردو: 1 ـ با پوست 2 ـ مغز گردو د ـ شاه بلوط هـ ـ انواع دیگر: 1 ـ پسته 2 ـ مغز پسته 3 ـ سایر: یکم ـ باپوست دوم ـ بدون پوست |
» » » » » » » » » » » |
2 8 5 10 5 10 5 15 30 5 10 |
|
59 |
سیب و گلابی و به- تازه |
» |
3 |
|
60 |
میوه جات هسته دار تازه از قبیل زردآلو ـ هلو ـ شلیل ـ شفتالو ـ آلبالو ـ گیلاس ـ آلو ـآلوچه ـ سایر میوه های هسته دار |
» |
2 |
|
61 |
میوه های خوراکی دیگرـ تازه: الف ـ خربزه و هندوانه
ب ـ سایر میوه جات خوراکی تازه از قبیل توت ـ توت فرنگی ـ تمشک و توتهای دیگر |
کیلو » |
-بخشوده 5 |
|
62 |
میوه جات مندرج در شماره های 59 تا 61 خشک حتی پاره یا بریده شده |
» |
6 |
بخش نه ـ قهوه- چای - ادویه جات
|
63 |
قهوه: الف ـ خام ب ـ بوداده و قهوه کوبیده |
» کیلو با ظرف |
30 100 |
|
64 |
چای: الف ـ چای سفید ب ـ چای سبز ج ـ چای سیاه و اقسام دیگر چای -تبصره ـ چایهای بسته بندی شده حقوق گمرکی را با وزن لفاف کاغذی یا محفظه می پردازد. |
کیلو » » |
51 31 31 |
|
65 |
انواع فلفل: الف ـ فلفل سیاه نکوبیده ب ـ فلفلهای دیگر نکوبیده |
» » |
20 35 |
|
66 |
وانیل |
» |
200 |
|
67 |
ادویه جات دیگر: الف ـ دارچین ب ـ میخک ج ـ جوز بویا و ریشه جوز د ـ زنجیل هـ ـ اقسام هل و ـ زعفران ز ـ زردچوبه ح ـ لیمو خشک ط ـ سایر -تبصره ـ ادویه جات مندرج در شماره های 65 و 66 اگر بحالت کوبیده وارد شود دو برابر حقوق معینه را خواهد پرداخت. |
» » » » » » » » » |
7 20 10 12 40 500 8 8 15 |
بخش ده ـ غلات
|
68 |
گندم |
» |
-بخشوده |
|
69 |
چاودارseigle |
» |
-بخشوده |
|
70 |
برنج الف ـ شلتوک حتی بطور خوشه ب ـ برنج وخرده برنج |
» » |
1 1 |
|
71 |
جو |
» |
-بخشوده |
|
72 |
جو دو سر (آوان Avoine) |
» |
» |
|
73 |
ذرت |
» |
» |
|
74 |
ارزن و غلات دیگر |
» |
» |
بخش یازده ـ اقسام آرد ـ مالت ـ نشاسته
|
75 |
آرد غلات: 1ـ آرد برنج 2ـ آرد گندم آرد چاودارـ آرد جو و جو دوسرـ آرد ذرت و آرد غلات دیگر |
» » |
3 -بخشوده |
|
76 |
بلغور و غلات پوست کنده: الف ـ بلغور گندم ـ بلغور جو دوسرـ بلغور ذرت و بلغور غلات دیگر ب ـ بلغور غلات مذکور در فوق در ظروف ویژه خرده فروشی |
کیلو کیلو با ظرف |
-بخشوده 10 |
|
77 |
آرد بنشن و آرد میوه جات که در جای دیگر گفته نشده است |
کیلو |
4 |
|
78 |
سبوس و آخال که از بیختن یا از آرد کردن و یا از پوست کندن غلات و حبوبات میماند |
» |
50 - |
|
79 |
آرد سیب زمینی (اقسام آن) |
» |
3 |
|
80 |
مالت |
» |
2 |
|
81 |
عصاره مالت |
» |
6 |
|
82 |
نشاسته غلات و حبوبات ـ گلوتن (Gluten) . نشاسته گندم ـ نشاسته برنج ـ نشاسته غلات دیگرـ نشاسته سیب زمینی ـ آرد و نشاسته مانیوک و اروروت و ریشه های همانندـ سایر نشاسته ها- سگودانه (sagou) تاپیوکا (Tapioca) و گلوتن |
» |
5 |
بخش دوازده ـ دانه و میوه های روغن دارـ دانه ـ برزها و میوه های مختلف- گیاههای صنعتی و داروئی ـ کاه و علوفه
|
83 |
دانه و میوه های روغن دارحتی خردشده یا کوبیده: الف ـ تخم پنبه ب ـ بادام زمینی (آراشید) تخم کرچک ـ تخم کتان و برزک - تخم کنف ـ تخم خشخاش ـ تخم کنجدـ تخم آفتابگردان ـ تخم منداب ـ و سایر دانه ها و میوه های روغن دار |
» » |
-بخشوده 3 |
|
84 |
دانه و میوه های ویژه کشت: الف ـ تخم چغندر ب ـ تخم اسپرس ـ تخم یونجه ـ تخم شبدر ج ـ تخم چمن د ـ تخم سبزیجات ح ـ تخم گل و ـ برزهای دیگر |
» » » » کیلو با لفاف کیلو |
-بخشوده 2 30 5 800 7 |
|
85 |
چغندرقند ـ حتی بریده یا خشک شده |
» |
1 |
|
86 |
ریشه کاسنی ـ سبز یا خشک شده یا خردشده بو نداده |
» |
10 |
|
87 |
رازک ـ گل رازک و گرد گل رازک |
» |
20 |
|
88 |
گیاه و اجزاء گیاه و دانه و میوه هائی که در عطرسازی مصرف شود و یا جنبه داروئی دارد که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود:
الف ـ فلوس و پوست گنه گنه ب ـ ریشه شیرین بیان ج ـ سحلب ـ گل سرخ خشک ـ سیاه دانه ـ سولنجان ـ قولنجان ـ سمر گجرات و تمر هندی ـ خاکشیرـ بارهنگ ـ مورد ـ سدر ـ عناب ـ د ـ گل گاوزبان ـ ساقه و برگ گاوزبان ـ گل بنفشه ـ بهدانه ـ صبر زرد- درمنه ترکی و سایر گیاههای ویژه عطرسازی یا داروئی بهر شکل |
کیلو » » » |
-بخشوده 3 5 10 |
|
89 |
گیاه و اجزاء گیاه ـ دانه و میوه های دارای مصرف خوراکی یا علوفه که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود: الف ـ زیره سیاه و سبز
ب ـ تخم انیسون و بادیان و رازیانه و گشنیز و تخمهای همانند
ج ـ پوست مرکبات ولو اینکه در آب نمک یا آب گوگرد وارد شود د ـ هسته زردآلو و هسته هلو 1ـ با پوست 2ـ مغز هـ اهلوک و بنه 1ـ با پوست 2ـ مغز وـ سایر |
» » » » » » » » |
5 5 5 3 5 1 2 15 |
|
90 |
کاه |
» |
-بخشوده |
|
91 |
علوفه سبز یا خشک ـ چغندر و ریشه های دیگر مخصوص نواله |
» |
» |
بخش سیزده ـ مواد اولیه برای رنگرزی و دباغی ـ صمغها- انگم ـ شیره و عصاره های گیاهی
|
92 |
گیاه و اجزاء گیاه و میوه و پوست و هسته و حبه و دانه هائی که در رنگرزی یا دباغی مصرف میشود حتی کوبیده:
الف ـ چوبه های رنگرزی و دباغی مانند روناس ـ بغم و غیره ب ـ پوست های رنگرزی و دباغی مانند جفت ـ پوست انار و غیره ج ـ انواع دیگر: یکم ـ حنا و رنگ وسمه و برگ نیل: 1ـ نسائیده 2ـ سائیده دوم ـ کبراکو سوم ـ مازوج چهارم ـ غلغاف و سیجک (کلوان و زشکه) پنجم ـ سماق و زرشک ششم ـ هلیله هفتم ـ چوبک هشتم ـ مواد گیاهی دیگر برای رنگرزی و دباغی |
کیلو » » » » » » » » » » |
2 1 2 5 2 -بخشوده » 2 3 1 2 |
|
93 |
صمغ ها ـ گم رزین ها ـ رزین ها و بم های طبیعی: الف ـ کتیرا: 1ـ کتیرای گل یا مفتولی 2ـ اقسام دیگر ب ـ زدو ج ـ صمغ عربی د ـ وشق و اشتک هـ ـ باریجه وـ مستکی ز ـ سقز و تربانتین ح ـ سندروس ط ـ کندر ی ـ گنجیده و انزوت ک ـ انقزه: 1ـ انقزه تلخ 2ـ انقزه شیرین ل ـ اگاراگار و مرمکی و (میره) م ـ گم لاک خام ن ـ بم های طبیعی و سایر صمغ ها ـ رزینها و گم رزین ها |
» » » » » » » » » » » » » » » » |
20 10 4 10 4 4 6 4 4 10 ممنوع 5 10 10 12 15 |
|
94 |
شیره و عصاره های نباتی که در جای دیگر گفته نشده است الف ـ رب سوس (ریشه شیرین بیان) ب ـ تریاک ج ـ کافور دـ شیرخشت ه ـ ترنجبین و گزنگبین و ـ چرس ـ بنگ و حشیش ز ـ عصاره شاهدانه هندی ح ـ شیره و عصاره گنه گنه ط ـ شیره و عصاره های نباتی دیگر
-تبصره ـ ورود عصاره شاهدانه هندی مستلزم اجازه مخصوص وزارت بهداری است |
» » » » » » کیلو با ظرف » » |
5 ممنوع 20 30 4 ممنوع 300 -بخشوده 40 |
بخش چهارده ـ مواد نباتی قابل بافت و تراش پذیر و سایر مواد اولیه و محصولات خام نباتی
|
95 |
مواد نباتی که در سبدبافی و مبل سازی و حصیربافی مصرف میشود:
الف ـ جگن و ترکه ـ خام یا پوست کنده ـ حتی رنگ شده ـ نی متعارفی سالم یا شکافته ـ پوست رافیا و تیول و پوست درختهای همانند کلش ـ (ساقه غلات و حبوبات) و مواد نباتی دیگر برای سبدبافی- مبل سازی ـ حصیربافی و کارهای همانند حتی سفید شده یا رنگ شده ب ـ خیزران ـ نی و سایر الیاف نباتی ظریف که در مبل سازی مصرف میشود ـ سالم یا شکافته حتی سفیدشده یا رنگ شده |
کیلو » |
1 5 |
|
96 |
دانه و هسته و پوستهای سخت تراش پذیر |
» |
1 |
|
97 |
مواد نباتی برای مصرف پرکردن مبل و غیره (پوشال و پی زر) حتی بهم تابیده |
» |
1 |
|
98 |
مواد نباتی برای جاروب و بروس خام یا سفیدشده یا رنگ شده حتی بهم تابیده یا دسته شده |
» |
1 |
|
99 |
سایر محصولات نباتی خام که درجای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود |
ازروی ارزش |
25درصد |
فصل سوم ـ موادچرب ـ چربی ـ روغنهای روان ومشتقات آن چربیهای خوراکی آماده شده ـ موم حیوانی یا نباتی
بخش پانزده ـ موادچرب ـ چربی ـ روغن ها و مشتقات آن ـ چربیهای خوراکی آماده شده ـ موم حیوانی یا نباتی
|
100 |
روغن خوک - (sindoux) روغن غاز و همانند - آب کرده |
کیلو با ظرف |
15 |
|
101 |
پیه (جز پیه خوک) خام یا آب کرده خوراکی |
» |
15 |
|
102 |
الئومارگارین و اولئوسته ارین |
» |
15 |
|
103 |
روغن ماهی و روغن جانوران دیگر دریائی خام یا تصفیه شده حتی آماده شده برای خرده فروشی |
» |
3 |
|
104 |
روغن پشم (Graisse de Suint) - خام یا تصفیه شده - روغن استخوان و همانند و سایر روغنهای حیوانی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود |
» |
3 |
|
105 |
روغنهای نباتی ثابت (غیرفرار) روان یا دج ـ خام یا صاف شده یا تصفیه شده: الف ـ روغن کتان ـ روغن پنبه دانه ـ روغن کنجدـ روغن منداب ـ روغن کرچک ـ روغن نخل ـ روغن نارگیل ـ روغن بادام زمینی (آراشید) ب ـ روغن زیتون و روغنهای نباتی دیگر |
کیلو با ظرف » |
5 15 |
|
106 |
روغنهای اسیدـ لرد و درد روغن ـ خمیرهائی که پس از تصفیه کردن روغنها باقی میماند |
» |
3 |
|
107 |
روغنهای اکسیده یا سوفله (soufflees) از هر رقم ـ روغن پخته کتان و همانند |
» |
3 |
|
108 |
دگرا (Dégras) طبیعی یا مصنوعی |
» |
3 |
|
109 |
اسیدهای چرب (Acides gras) مانند اسید اولئیک اسید استه اریک (استه ارین) و غیره |
» |
3 |
|
110 |
گلیسیرین |
» |
30 |
|
111 |
چربی و روغنهای هیدروژنه |
» |
75 |
|
112 |
مارگارین و روغن خوک مصنوعی و سایر چربی های خوراکی که بهمان نحو ساخته شده باشد |
» |
15 |
|
113 |
موم نهنگ (بلان دوبالن) و موم سایر پستاندارهای دریائی |
» |
15 |
|
114 |
موم حیوانی یا نباتی ـ موم مصنوعی خالص یا مخلوط |
» |
15 |
|
115 |
تفاله دج مواد روغن دار که چربی آن گرفته شده است |
» |
2 |
فصل چهارم ـ موادغذائی ساخته ـ نوشابه آبگونهای الکلدار ـ سرکه ـ توتون و تنباکو
بخش شانزده ـ فراورده های گوشتی و ماهی و قشردارها و صدفدارها
|
116 |
گوشت و جگر در روده (سوسیس و سوسیسن) و همانند |
کیلو با ظرف |
40 |
|
117 |
فراورده ها و کنسروهای گوشت و جگر |
» |
40 |
|
118 |
عصاره گوشت ـ دج یا آبگون ـ ساده یا معطرشده با مواد نباتی |
» |
40 |
|
119 |
خاویار و همانند |
» |
100 |
|
120 |
ماهی آماده شده یا محفوظ که مشمول شماره 20 تعرفه نشود |
» |
40 |
|
121 |
جانوران قشردار مانند میگو ـ خرچنگ ـ حلزون و غیره- آماده شده یا محفوظ (جز آنچه در شماره 21 گفته شده است) |
» |
40 |
بخش هفده ـ قند و شکر شیرینی
|
122 |
قند و شکر گرفته شده از چغندر یا از نیشکر و همانند
الف ـ قند و نبات
-تبصره ـ قند حبه حقوق گمرکی را از روی وزن خالص باضافه وزن قوطی و قند کله از روی وزن خالص باضافه وزن کاغذ و نخ قندی که روی آن پیچیده شده است میپردازد و قند کلوخه و غیره که بدون لفاف دیگری در گونی جای داده شده تابع مقررات عمومی مربوط بوزن کالا است.
ب ـ شکر: 1ـ سفیدـ درشت یا ریز 2ـ زرد 3ـ سرخ
-تبصره ـ شکر سرخ به آنهائی اطلاق میشود که مواد قند آن (ساکاروز) بیش از هشتاد درصد نباشد |
کیلو » » » کیلو با ظرف |
50 تنتن 2 50 تنتن 2 50 تنتن 2 1 10 |
|
123 |
سایر قندها ـ گلوکوزـ مالتوزـ لاکتوز و همانند
-تبصره ـ عسا مصنوعی و انواع قندهای دیگ تبدیل شده (Intervertis) یا کارامیلیزه (Caramelises) نیز زیر شماره 123 تعرفه بندی میشود. |
کیلو با ظرف |
10 |
|
124 |
ملاس |
» |
5 |
|
125 |
اقسام آب نبات ـ قرص ـ نقل و همانند
-تبصره ـ کالای مشمول این شماره اگر محتوی نوشابه الکلی باشد دو برابر حقوق گمرکی را خواهد پرداخت ـ آنهائی که دارای کاکائو یا شکلات است مشمول شماره 132 میباشد. |
» |
40 |
|
126 |
محصولات غذائی قنددار دیگر که در جای دیگر گفته نشده یا مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود |
» |
40 |
بخش هیجده ـ کاکائو و مصنوعات آن
|
127 |
کاکائو حبه ـ دانه یا لپه ـ خام ـ بوداده حتی پوست کنده |
کیلو |
10 |
|
128 |
پوست و قشر کاکائو |
» |
5 |
|
129 |
کاکائو مچاله (خمیر کاکائو) |
» |
20 |
|
130 |
روغن کاکائو (Beurre de Cacao) |
» |
20 |
|
131 |
کاکائو گرد ولو در بسته های ویژه خرده فروشی |
کیلو با ظرف |
30 |
|
132 |
شکلات و محصولات از شکلات
-تبصره ـ کالاهای مشمول این شماره اگر محتوی نوشابه الکلی باشد دو برابر حقوق گمرکی معینه فوق را خواهد پرداخت. |
» |
60 |
بخش نوزده ـ خوراکیهای ساخته شده از آرد یا نشاسته
|
133 |
آرد و نشاسته و عصاره مالت ویژه خوراک بچهها یا برای مصارف بهداشت و غذائی (ساده یا دارای شیر- شکر ـ تخم مرغ یا مواد غذائی دیگر) بدون کاکائو یا شکلات و یا دارای کاکائو یا شکلات تا میزان پنجاه درصد
-تبصره ـ در صورتی که میزان کاکائو یا شکلات آن از پنجاه درصد تجاوز کند مشمول تعرفه بندی بخش 18 میشود. |
» |
20 |
|
134 |
ماکارونی ـ رشته فرنگی و خمیرهای خوراکی دیگر |
» |
20 |
|
135 |
نانهای متعارفی و بیسکویت دریائی بدون اختلاط قند ـ عسل ـ چربی یا مواد مشابه |
کیلو با ظرف |
10 |
|
136 |
بیسکویت های دیگر ـ کلوچه و سایر نانهای شیرینی با یا بدون کاکائو |
» |
30 |
بخش بیست ـ سبزیجات و میوه جات و گیاهها ساخته و آماده شده
|
137 |
قارچ و دنبلان محفوظ |
» |
40 |
|
138 |
گوجه فرنگی محفوظ و رب گوجه فرنگی ساده یا چاشنی دار |
» |
40 |
|
139 |
سبزیجات و نباتات دیگر محفوظ در ظروف سرباز یا سربسته |
» |
40 |
|
140 |
میوه جات محفوظ ـ ساده یا دارای قند: |
||
|
الف ـ محفوظ بوسیله الکل |
» |
50 |
|
|
ب ـ محفوظ بوسائل دیگر |
» |
40 |
|
|
141 |
میوه و گیاههای پرورده با قند |
» |
30 |
|
142 |
مربا و ژله ـ مارمالاد ـ پوره و خمیر میوه جات با یا بدون قند |
» |
30 |
|
143 |
آب میوه جات و آب مرکبات روان یا غلیظ بدون قند: |
||
|
الف ـ بدون الکل |
» |
20 |
|
|
ب ـ با الکل
-تبصره ـ آب انگور (Mout de raisins) مشمول شماره 153 میباشد. |
» |
40 |
|
|
144 |
آب میوه جات و آب مرکبات روان با قند و بدون الکل |
کیلو با ظرف |
20 |
دیدگاه شما