ماده واحده: به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود از تاریخ دهم خردادماه سال ۱۳۵۹ از کلیه وسائط نقلیه موتوری به شرح زیر مالیات دریافت دارد:
الف - مالیات تولید اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی ساخت و مونتاژ داخل. ۱ - اتومبیلهای کمتر از ۴ سیلندر تا سیصد و پنجاه هزار ریال بهای فروش کارخانه ۲۰۰۰۰. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده یک درصد (۱%) ۲ - اتومبیلهای ۴ سیلندر تا هفتصد هزار ریال بهای فروش کارخانه ۶۰۰۰۰. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده دو درصد (۲%) ۳ - اتومبیلهای ۶ سیلندر تا یک میلیون و چهارصد هزار ریال بهای فروش کارخانه ۸۰۰۰۰. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده سه درصد (۳%) ۴ - اتومبیلهای ۸ سیلندر تا دو میلیون ریال بهای فروش کارخانه ۱۰۰۰۰۰. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده چهار درصد (۴%) ب - مالیات تولید اتومبیلهای غیرسواری و کامیون ساخت و مونتاژ داخل. ۱ - وانت کمتر از ۴ سیلندر ۵۰۰۰. ریال ۲ - وانت ۴ سیلندر ۱۵۰۰۰. ریال ۳ - وانت ۶ سیلندر ۲۵۰۰۰. ریال ۴ - شاسی کامیون تا سه تن ظرفیت ۳۵۰۰۰ ریال ۵ - شاسی کامیون از سه تن به بالا تا شش تن ۵۰۰۰۰. ریال ۶ - شاسی کامیون از شش تن به بالا تا ده تن ۶۵۰۰۰. ریال ۷ - شاسی کامیون از ده تن به بالا ۸۰۰۰۰. ریال ج - مالیات تولید مینیبوس، اتوبوس و موتورسیکلت ساخت و مونتاژ داخل ۱ - مینیبوس ۵۰۰۰۰. ریال ۲ - اتوبوس ۱۰۰۰۰۰. ریال ۳ - موتورسیکلت پنج درصد بهای فروش اعلام شده از طرف کارخانه سازنده یا مونتاژکننده د - مالیات وسائط نقلیه موتوری وارداتی ۱ - مأخذ احتساب مالیات اتومبیلهای سواری، سواری بیابانی و سواری استیشن (وارداتی) ده درصد (۱۰%) از مجموع ارزش و حقوق و عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی میباشد. ۲ - مأخذ احتساب مالیات اتومبیلهای غیرسواری (وانت، وانت مسقف، یوژی، انواع کامیون و نظائر و مشابه آن) پنج درصد (۵%) از مجموع ارزش و حقوق عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی میباشد. ۳ - مأخذ احتساب مالیات اتوبوس و مینیبوس پنج درصد از مجموع ارزش و حقوق عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی میباشد. ۴ - مأخذ احتساب مالیات موتورسیکلتهای یک سیلندر پانزده درصد (۱۵%) و دو سیلندر به بالا سی درصد (۳۰) از مجموع ارزش و حقوق عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی میباشد.
تبصره ۱ - وسایط نقلیه موتوری زیر اعم از ساخت، مونتاژ و وارداتی از پرداخت مالیات معاف میباشد. ۱ - موتورسیکلت گازی. دوچرخه موتوری و سهچرخه موتوری بارکش ۲ - موتورسیکلت و اتومبیل مخصوص معلولین (به تأیید وزارت بهداری و بهزیستی) ۳ - ماشینآلاتی که صرفاً برای امور کشاورزی و راهسازی اختصاص دارند از قبیل (تراکتور، کمباین، بیل مکانیکی، لودر، بلدوزر، غلطک و نظائر و مشابه آن)
تبصره ۲ - اتومبیلهایی که تا تاریخ تصویب این قانون از گمرک به طور قطعی ترخیص شده و یا از طریق کارخانجات سازنده اسناد و مدارک فروش به خریدار تحویل شده باشد از مالیات مقرر در این قانون معاف میباشند.
تبصره ۳ - اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی که برای کرایه و تاکسی شمارهگذاری میشوند از مالیات مقرر در این قانون معاف میباشند ولی هرگاه تبدیل نمره اتومبیلهای کرایه و تاکسی قبل از خاتمه سه سال شمارهگذاری به عمل آمد هنگام تبدیل نمره مشمول پرداخت این مالیات خواهند بود ولی پس از سه سال از مالیات مذکور معاف میباشند.
تبصره ۴ - مؤسسات سازنده، مونتاژکننده، واردکننده یا فروشنده حسب مورد مکلفند مالیات مقرر در این لایحه قانونی را در تهران به اداره مالیات وسایط نقلیه موتوری اداره کل مالیاتهای غیر مستقیم و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل پرداخت و رسید آن را جهت شمارهگذاری به خریدار تسلیم نماینده و هرگاه مؤسسات مذکور از مقررات این قانون تخلف کرده و در نتیجه تخلف آنها حقوق دولت تضییع شده یا بشود مسئول پرداخت حقوق دولت و جریمهای معادل ۲% در هر ماه خواهند بود.
تبصره ۵ - موتورسیکلتهایی که تا تاریخ تصویب این قانون شمارهگذاری نشدهاند به هنگام شمارهگذاری مشمول مالیاتی به شرح زیر: ۱- یک سیلندر دو هزار ریال، ۲- دو سیلندر شش هزار ریال، ۳- چهار سیلندر دوازده هزار ریال، ۴- چهار سیلندر به بالا پانزده هزار ریال خواهند بود و چنانچه ظرف دو ماه مبادرت به امر شمارهگذاری ننمایند مشمول جریمهای معادل ۲% در هر ماه خواهند بود.
تبصره ۶ - از تاریخ تصویب این قانون، بند الف ماده واحده قانون اخذ مالیات از اتومبیلهای سواری و صفحات گرامافون مصوب اسفند ۱۳۴۵ و تبصرههای ذیل آن که مربوط به وصول مالیات از اتومبیلهای سواری است لغو میگردد.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران
دیدگاه شما