هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۰۳/۲۱ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (ر) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (ر) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع واردات خودرو سواری)
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور.
۲ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۳ـ وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۵ ـ گمرک: گمرک جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ خودرو: انواع خودروهای سواری موضوع بند (ر) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور.
۷ـ خودرو کارکرده: کلیه خودروهای سواری موضوع این آییننامه که حداکثر پنج سال از تاریخ تولید آنها گذشته و بیش از ۱۰۰ کیلومتر کارکرد آن باشد.
۸ ـ خودرو برقی: انواع خودروی سواری تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه.
۹ـ خودرو برقی ـ بنزینی (هیبریدی) شامل:
۹ ـ۱ـ خودرو برقی بنزینی (هیبریدی) پلاگین (پی اچِ ای وی): انواع خودرو سواری با هر دو موتور پیستونی درون سوز جرقه ای ـ احتراقی و موتور برقی به عنوان نیروی محرکه که قابلیت تغذیه (شارژ) از طریق اتصال به منابع خارجی برق را دارند.
۹ ـ۲ـ خودرو بردافزا (ای آر ای وی): انواع خودرو سواری دارای موتور برقی به عنوان نیروی محرکه خودرو و موتور احتراقی صرفاً به منظور تغذیه (شارژ) باتری بوده و در این آییننامه جزو خودرو برقی محسوب میشود.
۹ ـ۳ـ خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) (اچِ ای وی): انواع خودرو سواری با هر دو موتور پیستونی درون سوز جرقه ای ـ احتراقی و موتور برقی به عنوان نیروی محرکه.
ماده ۲ـ از زمان ابلاغ این آییننامه هرگونه تخصیص ارز برای واردات خودرو از محل بند (ر) تبصره (۱) قانون براساس مفاد این آییننامه صورت می گیرد. مجوز واردات خودرو از طریق سازوکار رتبه بندی رقابتی ظرف ده روز پس از ابلاغ این آییننامه با لحاظ شاخص هایی از قبیل بهای پایه وارداتی، خدمات پس از فروش، نمایندگی، سابقه واردات خودرو و رضایتمندی مشتری توسط وزارت صمت ابلاغ میشودآ.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۹/۱۲] واردات خودرو سواری شخصی توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور (دارای کارت اقامت به تشخیص وزارت امور خارجه) برای هر ایرانی در سال ۱۴۰۴ یک خودرو بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار و با رعایت مقررات این آییننامه در چهارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی راجع به منشأ ارز امکان پذیر خواهد بود.
تبصره ۲ـ افرادی که از سازمان سرمایه گذاری خارجی مجوز سرمایه گذاری دریافت کرده اند و هنوز مجوز مربوطه معتبر است، مجاز میباشند تا به ازاء هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور، یک خودرو خارجی نو تا سقف ۳۰ هزار دلار و در چهارچوب مفاد این آییننامه وارد کشور نمایند.
ماده ۳ـ بانک مرکزی مکلف است ظرف ده روز پس از تاریخ ابلاغ این آییننامه نسبت به اعلام میزان ارز قابل تخصیص ماهانه از ابتدای سال برای این آییننامه در چهارچوب بودجه ارزی وزارت صمت به وزارت صمت و سازمان اقدام و مطابق آن هر هفته، (۴%) از ارز تخصیصی به مصارف حوزه تولید و تجارت کشور را متناسب با تعداد خودرو در هر ردیف جدول موضوع تبصره (۱) ماده (۵) این آییننامه، برای مصارف ذکر شدهتخصیص ارز نماید.
تبصره ۱ـ تأمین ارز موضوع این آییننامه صرفاً در اجرای مفاد بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ صورت می گیرد.
تبصره ۲ـ ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک، فاقد اعتبار است.
تبصره ۳ـ تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع است.
ماده ۴ـ ضوابط فنی واردات خودرو موضوع این آییننامه به شرح زیر میباشد:
۱ـ سن خودرو براساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (وی آی اِن)، در زمان ورود به کشور کمتر از پنج سال باشد.
۲ـ رعایت استانداردهای ایمنی و محیط زیستی براساس انطباق با استاندارهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و دارا بودن یکی از شرایط زیر:
الف ـ مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
ب ـ خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی ای) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
پ ـ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (سی اسی) باشد.
ت ـ خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.
ث ـ خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.
ج ـ خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ای اِی سی) باشد.
تبصره ـ موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آییننامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی در مرحله ورود اولیه مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست، جایگزین استانداردهای ملی مرتبط می گردد.
۳ـ تمام مسئولیت های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده میباشد و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد گردید.
۴ـ [حذفی ۱۴۰۴/۰۵/۲۶]
[خودروهای سواری شخصی وارداتی که مطابق تبصره (۲) ماده (۲) این آییننامه وارد میشوند تا ۵ سال غیرقابل فروش و واگذاری به غیر میباشند.]
ماده ۵ ـ مبنای تعیین ارزش خودرو براساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ (موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲) میباشد.
تبصره ۱- [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۵/۲۶] به منظور رعایت ترتیبات مندرج در بند (ر) تبصره (۱) قانون از حیث تعیین تعرفه ها و همچنین ایجاد اطمینان از تأمین منابع مالی پیشبینی شده در قانون، حقوق ورودی انواع خودروهای سواری از تاریخ ۱۴۰۴/۱/۱ به شرح جدول زیر تعیین میشود:
| خودروهای بنزینی وارداتی | ارز هر گروه از خودروهای وارداتی | تعرفه |
| تا ۱۵۰۰ سی سی | ۵۵۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۲۰% |
| ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۲۶۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۴۰% |
| ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۲۳۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۱۳۰% |
| ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی | ۴۸۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۱۴۵% |
| بیش از ۳۰۰۰ سی سی | ۴۸۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۱۶۵% |
| ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ | ۱۰۰% |
تبصره ۲ـ هرگونه تغییر سود بازرگانی سایر ردیف های مربوط به خودرو و قطعات منفصله آن که موجب کاهش درآمدهای دولت شود ممنوع است.
تبصره ۳ـ وزارت صمت مکلف است با هماهنگی گمرک، ردیف تعرفه هریک از ردیف های فوق را به صورت جداگانه تعیین نماید.
ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۵/۲۶] شمارهگذاری خودروهای موضوع این آییننامه منوط به ارایه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن میباشد.
ماده ۷ـ محاسبه حقوق ورودی کلیه خودروهای موضوع این آییننامه براساس جداول ابلاغی گمرک و بند (ض) تبصره (۱) قانون محاسبه و اعمال می گردد. گمرک مکلف است حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده موضوع این آییننامه را به ترتیب ردیف های درآمدی شماره ۱۱۰۴۰۲ تحت عنوان "حقوق ورودی خودرو" و ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۲ تحت عنوان "مالیات بر ارزش افزوده" حسب مورد واریز نماید.
ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۴۰۴/۰۵/۲۶] تعرفه واردات خودروهای برقی ـ هیبریدی به استثنای خودروهای موضوع ذیل بند (ر) تبصره (۱) قانون در چهارچوب مفاد این آییننامه خارج از سقف تعهدات ارزی موضوع تبصره (۱) ماده (۵) این آییننامه برای انواع خودرو برقی (۴%) و انواع خودرو هیبریدی PHEV ـ HEV (۱۵%) تعیین میشود.
ماده ۹ـ بانک مرکزی و وزارت صمت مکلفند حسب مورد گزارش عملکرد اجرای این آییننامه را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف
دیدگاه شما