هیئت وزیران در جلسه مورخ 1340/9/15 بنا به پیشنهاد شماره 14273- 15 /9 /40 وزارت راه تصویب نمودند.
1- نمایندگان مؤسسات هواپیمائی خارجی در ایران و یا فروشندگان بلیط های مسافرت هوائی موظفند عوارض موضوع تبصره 42 قانون بودجه سال ۱۳۳۹ را بماخذ 250 ریال از هر تبعه خارجی و 1500 ریال از هر ایرانی که با هواپیما به خارج از کشور مسافرت میکنند اخذ و رسید رسمی که ممهور به مهر اداره کل هواپیمائی کشوری باشد صادر نمایند.
2- کلیه مسافرینی که از ایران به خرج مسافرت میکنند جز در مورد مسافرین ترانزیتی که مدت توقف انها بیش از سه روز نیست مشمول پرداخت عوارض موضوعه فوق میباشند ولو اینکه بلیط مسافرت خود را از خارج تهیه نموده باشند.
3- اشخاص زیر از پرداخت عوارض مزبور معاف میباشند:
الف – [اصلاحی ۱۳۴۸/۱۱/۰۴] دارندگان گذرنامه سیاسی یا خدمت خارجی که برای انجام ماموریت موقت به ایران وارد یا از ایران عبور مینمایند و مشمول مقررات کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک مورخ 18 آوریل 1961 نیستند مشروط به رعایت عمل متقابل.
ب- اطفال تا سن 7 سال تمام. ج- بلیط هائی که بهای ان کمتر از یکهزار ریال باشد. د- مسافرین عازم شیخنشینهای خلیج فارس.
[معافیت مسافرین خارجی عازم کویت از پرداخت عوارض فرودگاه]
4- مؤسسات هواپیمائی و نمایندگان فروش بلیط آنها موظفند وجوه دریافتی را بلافاصله پس از وصول بحساب شماره 131 بانک مرکزی ایران واریز و همه ماهه آمار مسافرین خروجی خود را از ایران با ذکر تابعیت و سن و نوع گذرنامه انها تهیه و باداره کل هواپیمائی کشور ارسال نمایند.
5- مؤسسات مذکور در فوق بایستی دفاتر و امار مربوط به دریافت عوارضی مزبور را طبق نظر اداره کل هواپیمائی کشوری طوری تهیه و تنظیم نمایند که همه وقت امکان کنترل و بازرسی انها ممکن باشد.
6- مسافرینی که از مسافرت منصرف میشوند وجه پرداختی آنان مسترد میگردد.
از طرف نخست وزیر- ناصر ذولفقاری
دیدگاه شما