ماده 1 - در موارد زیر جریمه معادل یک برابر مالیات پرداخت نشده خواهد بود: الف - مودیانی که بموجب قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه یا ترازنامه یا سیاهههائی که بموجب قانون موظف بتنظیم و تسلیم آنها هستند از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری نموده و مالیات متعلقه را پرداخت ننموده باشند. ب - کسانی که بموجب قانون ملزم بنگاهداری و تنظیم دفتر هستند و از نگاهداری دفتر و تکمیل و تنظیم آن خودداری نموده باشند. ج - در صورتی که شرکت های خارجی صورت حساب جداگانه مقرر در تبصره 12 ماده هشت قانون را بوسیله دفاتر مرتب نگاهداری ننموده باشند.
ماده 2 - در موارد زیر جریمه معادل نصف مالیات پرداخت نشده خواهد بود: الف - در صورتی که مودیان مالیاتی اظهارنامه یا ترازنامه یا صورت حساب و یا سیاهه ناقص و خلاف واقع تسلیم نموده و مالیات متعلقه را پرداخت ننموده باشند. ب - هر گاه مودیانی که طبق قانون موظفند مالیات دیگران را کسر و بپردازند و نیز مدیران شرکتهای سهامی در مورد کسر مالیات سود سهام در موعد مقرر از تسلیم صورت های لازم و پرداخت مالیات خودداری کند. ج - چنانچه بازرگانان و شرکتهائی که بحساب دیگران معاملاتی انجام میدهند مالیات را در موعد مقرر پرداخت ننموده باشند.
ماده 3 - در موارد زیر جرایم تخفیف داده میشود: الف - مودیانی که قبل از صدور اخطار مالیاتی اظهارنامه یا ترازنامه تسلیم و یا اظهارنامه و ترازنامه خود را تصحیح نموده و مالیات متعلقه را پرداخت و یا قرار پرداخت آنرا با تراضی رئیس دارائی (که در هر حال از سه ماه تجاوز نخواهد نمود) بدهند از نه عشر جریمه بخشوده میشوند. ب - در صورتی که مودی پس از صدور پیش آگهی و قبل از رأی کمیسیون بدوی مالیات خود را بعضاً یا کلا پرداخت نماید از هشت عشر جریمه وچنانچه بعد از رأی کمیسیون بدوی و قبل از رأی کمیسیون تجدید نظر (در مواردی که پرونده قابل طرح در کمیسیون تجدید نظر است) پرداخت کند از شش عشر جریمه نسبت بمبالغ پرداختی بخشوده خواهد شد. 1 – حروف چاپخانه %50 2 – ساختمانهای سنگی و آجری %3 3 – ساختمانهای چوبی %7 4 – ماشینآلات کارخانه های ریسندگی %8 5 - » » کنسروسازی %8 6 – ماشینآلات بافندگی %8 7 - » » متفرقه %10 8 - » » اتومبیل %20 9- » » کامیون %25 10 – مبل و اثاثیه %15 11 – اثاثیه تجارتی %8 12 – ماشین بخار %7 13 – ماشین دیزل %12 14 – ماشین احتراق داخلی %10 15 – موتورهای الکتریکی %10 16 – اسبابهای متفرقه الکتریکی %15 17 – توربین %8 18 – ماشینهای ابزارسازی %8 19 – افزارکار %50 20 – سایر ماشینآلات از قبیل کمپرسور بتونه و قلطک و تلمبه و غیره %15 21 – ماشینآلات معادن %15 22 – هواپیما %25
آییننامه فوق که مشتمل بر سه ماده است و در تاریخ 18 فروردین ماه 1335 به تصویب کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی رسیده است بموجب قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب شانزدهم فروردین ماه 1335 قابل اجرا میباشد.
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
دیدگاه شما