«شماره 22742ت تاریخ ۱۳۴۱/۶/۲۰ هیأت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 8670.30 وزارت دارایی در جلسه ۱۳۴۱/۶/۱۸ تصویب نمودند که مالیات سال 41 کسبه و صنعتگران دستمزدبگیران مذکور در تصویبنامه شماره 11852ت - 40.4.27 و همچنین سایر پیشهورانی که وزارت دارایی در ردیف پیشهوران مشروح در تصویبنامه فوقالذکر تشخیص و اعلام کرده و یا بعداً تشخیص دهد مقطوعاً مطابق مالیات سال 40 وصول شود.
تبصره 1 - مؤدیان مذکور مکلفند مالیات سال 41 خود را تا آخر آبان ماه سال جاری پرداخت و مفاصاحساب دریافت کنند والا مشمول جریمهای معادل صدی بیست مالیات پرداخت نشده و همچنین زیان دیرکرد به مأخذ صدی یک در ماه از تاریخ اول آذر ماه 1341 خواهد بود. تبصره 2 - مالیات سال 40 و بقایای قطعینشده پیشهوران مشمول مالیات مقطوع که تاکنون وصول نشده طبق مأخذ مقرر در تصویبنامه شماره 18336ت - 40.6.22 تشخیص و وصول خواهد شد. مؤدیان مذکور در تبصره 2 که مالیات سال 40 و قبل از آن را تأدیه نکردهاند چنانچه مالیاتهای معوقه خود را تا آخر آذر ماه سال جاری نقداً یا ظرف سهماه به اقساط پرداخت کنند از جریمه و زیان دیرکرد مقرر معاف خواهند شد و ادارات دارایی مکلفند پس از وصول مالیات فوراً به مؤدیان مفاصاحساب بدهند. تبصره 3 - مدلول تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد مصوب تیرماه سال 37 در مورد مالیات پیشهوران لازمالرعایه است. وزارت دارایی مجوز قانونی این تصویبنامه را پس از افتتاح مجلسین تحصیل خواهد کرد.»
تصویبنامه فوق که در اجرای ماده واحده مصوبه بیستم آذرماه 1342 تقدیم شده بود در کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی مطرح و کمیسیون مذکور نظر داد که (مفاد تصویبنامه مزبور جز در مورد مقرراتی که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 باید مورد عمل قرار گیرد از تاریخ اجرای قانون مذکور لغو میشود.) نظر مزبور پس از تأیید مجلس شورای ملی در جلسه روز سهشنبه 29 فروردین ماه 1346 در تاریخ روز چهارشنبه ۱۳۴۶/۲/۲۷ مورد تصویب مجلس سنا قرار گرفت.
دیدگاه شما