ماده ۱ - متن زیر به عنوان تبصره ۱۱ الحاقی به ماده ۲۰ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۴۵ و اصلاحیههای بعدی اضافه میشود:
هرگاه درآمد جاری سالانه مشمول مالیات ملک یا املاک موضوع این ماده از یک میلیون ریال تجاوز نماید. مازاد مشمول یک مالیات اضافی به نرخ ۱۵% علاوه بر مالیات مقرر خواهد بود. سررسید پرداخت این مالیات به ترتیبی است که در مورد منبع پیشبینی شده است. مفاد این تبصره نسبت به درآمدهای حاصل و وظایف و تکالیف سازمانها و مؤسسات و اشخاص حقوقی موضوع تبصره ۶ ماده مزبور از ابتدای سال ۱۳۵۹ جاری است.
ماده ۲ - تبصره ماده ۱۱ لایحه قانونی اصلاح پارهای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵۹.۳.۳ به تبصره یک تبدیل و عبارت زیر به عنوان تبصره ۲ به آن علاوه میشود: "مقررات اصلاحی ماده مزبور نسبت به اولین انتقالی که بعد از ایجاد بنای جدید با تغییرات حاصله روی بنای موجود به عمل می آید جاری نبوده و در این حالت اعیانی جدید مشمول مالیات مقطوع به نرخ ۲% خواهد بود." حکم این تبصره مانع از وصول مالیات بسازبفروشی نبوده ولی مالیات متعلق به ساختمان از مالیات بر درآمد بسازبفروشی کسر و مابه التفاوت وصول میشود.
ماده ۳ - درآمد مشمول مالیات رادیولوگها در موارد تشخیص علیال رأس از شمول حکم تبصره آییننامه حد نصاب هزینههای قابل کسر شماره ۲۳۹۶۲ - ۴۷.۹.۹ (موضوع ماده ۷۱ قانون مالیاتهای مستقیم) خارج و تابع جدول ضرایب مالیاتی مربوط به هر سال خواهد بود. مقررات این ماده نسبت به مالیات عملکرد سال ۱۳۵۸ به بعد قابل اجرا خواهد بود.
ماده ۴ - بقیه مدت معافیت مالیاتی مشمولین ماده ۱۱۰ مکرر قانون مالیات های مستقیم از تاریخ اجرای این لایحه قانونی لغو میگردد.
ماده ۵ - نرخ مقرر در ماده ۱۷۸ قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر اصلاح میگردد:
طبقه اول طبقه دوم طبقه سوم ۵۰۰۰۰۰ ریال معاف ۳۰% ۴۵% ۵۰۰۰۰۱ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال معاف ۳۵% ۵۰% ۱۰۰۰۰۰۱ ریال یا ۲۰۰۰۰۰۰ ریال ۱۰% ۴۰% ۵۵% ۲۰۰۰۰۰۱ ریال یا ۳۰۰۰۰۰۰ ریال ۱۵% ۴۵% ۶۰% ۳۰۰۰۰۰۱ ریال یا ۴۰۰۰۰۰۰ ریال ۲۰% ۵۵% ۷۰% ۴۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۶۰۰۰۰۰۰ ریال ۳۰% ۶۵% ۸۰% ۶۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۸۰۰۰۰۰۰ ریال ۴۰% ۷۵% ۸۵% ۸۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال ۵۰% ۸۵% ۹۵% ۱۰۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال ۷۰% ۹۵% ۱۰۰% ۲۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال به ۹۰% ۱۰۰% ۱۰۰%
ماده ۶ - در ماده ۱۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم عبارت "پنجاه درصد" به عبارت "صد درصد" اصلاح میشود.
ماده ۷ - نقل و انتقال و دست دوم به بعد اتومبیلهای سواری از پانزدهم شهریور ماه ۱۳۵۹ مشمول مالیات به شرح زیر خواهد بود: الف - اتومبیلهای سواری ساخت و مونتاژ در داخل
۱ - اتومبیلهای کمتر از ۴ سیلندر آخرین مدل ۱۰۰۰۰ ریال ۲ - اتومبیلهای ۴ سیلندر آخرین مدل ۲۰۰۰۰ ریال ۳ - اتومبیلهای ۶ سیلندر آخرین مدل ۳۰۰۰۰ ریال ۴ - اتومبیلهای ۸ سیلندر آخرین مدل ۴۰۰۰۰ ریال ب - اتومبیلهای وارداتی ۱ - اتومبیلهای کمتر از ۴ سیلندر آخرین مدل ۲۰۰۰۰ ریال ۲ - اتومبیلهای ۴ سیلندر آخرین مدل ۴۰۰۰۰ ریال ۳ - اتومبیلهای ۶ سیلندر آخرین مدل ۶۰۰۰۰ ریال ۴ - اتومبیلهای ۸ سیلندر آخرین مدل ۸۰۰۰۰ ریال
به ازاء هر سال پایین بودن مدل اتومبیل مورد معامله ۱۰% از مالیات مقرر برای هر نوع اتومبیل کسر خواهد شد مشروط بر این که تخفیف مذکور از ۸۰% تجاوز ننماید.
تبصره ۱ - انتقال دهنده و انتقال گیرنده متضامناً مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال بوده و قبل از انجام معامله بایستی مالیات مذکور را به حسابی که از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی در بانک ملی ایران یا یکی از بانکها تعیین میشود پرداخت و رسید آن را به دفاتر اسناد رسمی تسلیم دارند.
تبصره ۲ - دفاتر اسناد رسمی موظفند از صدور هر نوع سند (قطعی، شرطی، اجارهای، رهنی، صلح، وکالتی و غیره) قبل از دریافت رسید مالیات خودداری نموده و ضمناً فهرست نقل و انتقالات وسائط نقلیهای را که در آن دفتر معامله گردیده حداکثر تا پایان هفته بعد به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم در تهران و ادارات امور اقتصادی و دارایی در شهرستانها ارسال دارند.
تبصره ۳ - ادارات راهنمایی و رانندگی مکلفند از صدور و ارسال اسناد اتومبیلهایی که فاقد فیش پرداخت مالیات نقل و انتقال میباشند خودداری نمایند.
تبصره ۴ - در صورتی که پس از پرداخت مالیات معامله انجام نشود مالیات وصول شده طبق ضوابطی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ خواهد شد مسترد میشود.
ماده ۸ - اختلافات موضوع ماده ۸ قانون تعدیل و تثبیت اجاره بهای املاک قابل طرح در هیأتهای موضوع ماده ۹ لایحه قانونی اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵۹.۳.۳ خواهد بود و رأی صادره نیز به اکثریت قطعی است.
ماده ۹ - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده ۳ لایحه قانونی اخذ مالیات از نوار ضبط صوت مصوب ۵۹.۳.۱ اضافه میشود: نوارهایی که تا تاریخ تصویب لایحه قانونی فوق (۵۹.۳.۱) به گمرک وارد شده از پنجاه درصد مالیات تعیین شده معاف خواهد بود.
ماده ۱۰ - ماده ۱۸۲ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۴۵ و اصلاحیه های بعدی لغو میگردد.
ماده ۱۱ - تاریخ اجرای این لایحه قانونی به استثنای مواردی که در متن مواد پیشبینی شده از اول مردادماه ۵۹ میباشد.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران
دیدگاه شما