اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی در جلسات مورخ ۱۳۷۳/۵/۱۶ و ۱۳۷۳/۷/۹ با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران (موضوع تصویبنامه شماره ۱۶۶۳۲ت۳۰ه مورخ ۱۳۷۳.۲.۱۳) و به استناد ماده (۱۰) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۷۲ - "دستورالعمل و روش اجرایی آییننامه اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری - صنعتی" (موضوع تصویبنامه شماره ۱۶۴۴۹ت۲۵۴ک مورخ ۱۳۷۳/۲/۱۰) را به شرح زیر تصویب نمودند:
۱ - عوارض شمارهگذاری عوارض شمارهگذاری وسائط نقلیه در مناطق آزاد به شرح زیر است: ۱ - ۱ - خودروهای سواری شخصی ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال. ۲ - ۱ - خودروهای سواری عمومی (تاکسی) ۷۰۰.۰۰۰ ریال. ۳ - ۱ - انواع کامیون ۵۰۰.۰۰۰ ریال. ۴ - ۱ - وانتهای یک کابین ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال. ۵ - ۱ - وانتهای دو کابین ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال. ۶ - ۱ - مینیبوس با کولر ۲۰۰.۰۰۰ ریال و بدون کولر ۷۰۰.۰۰۰ ریال. ۷ - ۱ - اتوبوس با کولر ۴۰۰.۰۰۰ ریال و بدون کولر ۱.۳۰۰.۰۰۰ ریال. ۸ - ۱ - کامیونت ۷۰۰.۰۰۰ ریال. ۹ - ۱ - موتورسیکلت دندهای ۸۰۰.۰۰۰ ریال. ۱۰ - ۱ - موتورسیکلت گازی بودن دنده ۴۰۰.۰۰۰ ریال. ۱۱ - ۱ - دوچرخه از هر نوع به طور مقطوع ۱۰.۰۰۰ ریال. ۱۲ - ۱ - لیفتراک ۵۰.۰۰۰ ریال. ۱۳ - ۱ - خودروهای راهسازی به استثنای کامیون و کمپرسی ۲۰۰.۰۰۰ ریال. ۱۴ - ۱ - خودروهای کشاورزی از هر نوع ۲۰۰.۰۰۰ ریال. ۱۵ - ۱ - عوارض شمارهگذاری به شرح بندهای فوق در آغاز هر سال بر حسب شرایط با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصد نسبت به سال قبل قابل تغییر است.
۲ - عوارض سالانه خودروها عوارض سالانه وسائط نقلیه موتوری که در مناطق آزاد شمارهگذاری شدهاند به استثنای موتورسیکلت، جرثقیل و خودروهای راهسازی و کشاورزی به شرح زیر است: ۱ - ۲ - انواع خودروی سواری ۵۰.۰۰۰ ریال. ۲ - ۲ - انواع وانتهای دوکابین ۱۰۰.۰۰۰ ریال. ۳ - ۲ - انواع وانتهای یک کابین ۸۰.۰۰۰ ریال. ۴ - ۲ - انواع اتوبوس ۶۰.۰۰۰ ریال. ۵ - ۲ - انواع مینیبوس ۳۰.۰۰۰ ریال. ۶ - ۲ - سایر ۵۰.۰۰۰ ریال.
۲-۷ - [الحاقی ۱۳۷۴/۶/۶] عوارض سالانه خودروها به شرح مفاد بندهای ۱ - ۲ الی ۶ - ۲ در آغاز هر سال بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصد نسبت به سال قبل قابل تغییر است
۳ - عوارض تردد عوارض یک بار تردد وسائط نقلیه موتوری که در مناطق آزاد شمارهگذاری نشدهاند برای حداکثر ده روز تردد در هر منطقه به شرح زیر است و در صورت تردد و یا توقف بیش از ده روز مشمول عوارض تردد سالانه خواهند بود: ۱ - ۱ - ۳ - انواع خودروی سواری ۱۰.۰۰۰ ریال. ۲ - ۱ - ۳ - انواع وانتهای دو کابین ۲۰.۰۰۰ ریال. ۳ - ۱ - ۳ - انواع وانتهای یک کابین ۱۰.۰۰۰ ریال. ۴ - ۱ - ۳ - انواع کامیون ۱۰.۰۰۰ ریال. [اصلاحی ۱۳۷۴/۶/۶] ۵ - ۱ - ۳ - انواع کامیونت ۵.۰۰۰ ریال. [اصلاحی ۱۳۷۴/۶/۶] ۶ - ۱ - ۳ - انواع اتوبوس ۱۰۰.۰۰۰ ریال. ۷ - ۱ - ۳ - انواع مینیبوس ۵۰.۰۰۰ ریال. ۸ - ۱ - ۳ - سایر به ازای هر سیلندر ۲.۵۰۰ ریال. ۲ - ۳ - عوارض تردد سالانه وسائط نقلیه موتوری که در مناطق آزاد شمارهگذاری نشدهاند برای حداکثر یک سال تردد در هر منطقه به شرح زیر است و درصورت تردد و یا توقف بیش از یک سال مشمول عوارض شمارهگذاری خواهند شد: ۱ - ۲ - ۳ - انواع خودروی سواری ۱۰۰.۰۰۰ ریال. ۲ - ۲ - ۳ - انواع وانتهای دوکابین ۲۰۰.۰۰۰ ریال. ۳ - ۲ - ۳ - انواع وانتهای یک کابین ۱۶۰.۰۰۰ ریال. ۴ - ۲ - ۳ - انواع اتوبوس ۱۲۰.۰۰۰ ریال. ۵ - ۲ - ۳ - انواع مینیبوس ۶۰.۰۰۰ ریال. ۶ - ۲ - ۳ - انواع کامیون ۱۲۰.۰۰۰ ریال. ۷ - ۲ - ۳ - انواع کامیونت ۶۰.۰۰۰ ریال. ۸ - ۲ - ۳ - سایر به ازای هر سیلندر ۲۵.۰۰۰ ریال. ۳ - ۳ - عوارض تردد به شرح بندهای ۱ - ۱ - ۳ یا ۸ - ۲ - ۳ فوق در آغاز هر سال بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصدنسبت به سال قبل قابل تغییر است.
۴ - عوارض خروج عوارض خروج در هر بار ۵۰.۰۰۰ ریال است که در آغاز هر سال بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصد نسبت به سال قبل قابل تغییر است.
۵ - عوارض فعالیت (پذیره) [اصلاحی ۱۳۹۵/۵/۲۷]
عوارض سالانه انواع فعالیتها (فضاهای مسقف و غیرمسقف) به شرح زیر است. ۱ - ۵ - خدماتی به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰ ریال. ۲ - ۵ - صنعتی به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۵۰۰ ریال. ۳ - ۵ - سیاحتی به ازای هر متر مربع زیربنا ۵۰۰ ریال. ۴ - ۵ - تجاری به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰۰ ریال. ۵ - ۵ - هتلداری به ازای هر متر مربع زیربنا ۵۰۰ ریال. ۶ - ۵ - انبارداری به ازای هر متر مربع زیربنا ۲۰۰۰ ریال. ۷ - ۵ - حمل و نقل به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰ ریال. ۸ - ۵ - دفاتر مهندسی و پیمانکاری به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰ ریال. ۹ - ۵ - بانکداری به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰۰ ریال. ۱۰ - ۵ - دریایی و هوایی به ازای هر متر مربع زیربنا ۱۰۰۰ ریال. ۱۱ - ۵ - عوارض فعالیت در آغاز هر سال بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصد نسبت به سال قبل قابل تغییر است.
۶- عوارض کالای همراه مسافر [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۰/۲۴] عوارض کالای همراه مسافر از پنجاه هزار (۵۰.۰۰۰) ریال تا یکصد و پنجاه هزار (۱۵۰.۰۰۰) ریال حسب تشخیص سازمان هر منطقه است.
۷- عوارض کالای دخانی عوارض واردات کالای دخانی به منطقه آزاد کیش ۴۰ درصد و به مناطق آزاد قشم و چابهار ۵۰ درصد است.
٨ ـ عوارض واردات کالا [الحاقی ۱۳۷۴/۶/۶]
[اصلاحی ١۳۷۴/۱۲/۲۶] [اصلاحی ١۴۰٢/۶/۵]
عوارض واردات کالا به هر یک از مناطق آزاد به شرح زیر است:
٨ ـ١ـ مواد اولیه و ماشینآلات، صفر تا ده درصد ارزش مجموع کالا، بیمه و حمل و نقل.
٨ ـ٢ـ کالاهای واسطهای و مواد کمکی، یک تا چهل درصد مجموع هزینههای ارزش کالا، بیمه و حمل و نقل.
٨ ـ٣ـ کالاهای مصرفی و بادوام، یک تا چهل و پنج درصد مجموعه هزینههای ارزش کالا، بیمه و حمل و نقل.
٨ ـ۴ـ کالاها و لوازم مستعمل، پنج تا چهل و پنج درصد مجموع هزینههای ارزش کالا، بیمه و حمل و نقل.
تبصره ـ عوارض واردات لوازم و دستگاههای حفاری مستعمل، هواپیما، بالگرد (هلیکوپتر) و هواپیمای مستعمل یک تا چهل و پنج درصد مجموع هزینههای ارزش کالا، بیمه و حمل و نقل تعیین میشود.
٨ ـ ۵ ـ سایر کالاها و کالاهای تزئینی، دو تا پنجاه درصد مجموع هزینههای ارزش کالا، بیمه و حمل و نقل.
٨ ـ ۶ ـ کالاهای تجاری وارده به منطقه (موضوع تصویبنامه شماره ١٨۶٩٩۴/ت۴٧٢۵٧هـ مورخ ٢۶/٩/١٣٩۰) طبق اعداد مندرج در جدول زیر:
۰ ١ ١ ۶ ١١ ١١ ١۶ ١۶ ٢٨ ٢٨ ۵١ ٧١ ٩١ ٩۶
طبقات سود بازرگانی سال ١۴۰١
عوارض مناطق آزاد سال ١۴۰١ ۰ ١ـ ١ـ ۶ـ۵/ ١١ـ ٨ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ١۵ـ ٨/۰ ٨/۰ ۴ ٨ ١١ ١٢ ١٢ ١۴ ١۴ ١۴ ١۴ ١۴ ١۴
تبصره ۱ - [الحاقی ١۴۰٢/۶/۵] در صورت تغییر در طبقات سود بازرگانی سرزمین اصلی، هیئت مدیره سازمان منطقه مجاز است عوارض ورود به منطقه را به همان نسبت تغییر دهد.
تبصره ۲- [اصلاحی ١۳۷۴/۱۲/۲۶] - [اصلاحی ١۴۰٢/۶/۵] میزان عوارض کالاهایی که اسناد و مدارک آنها حاکی از واردات کالا از کشور مبدأ باشد، تا بیست درصد (۲۰%) عوارض متعلق، تخفیف داده میشود.
تبصره ۳- [اصلاحی ١۳۷۴/۱۲/۲۶] [اصلاحی ۱۳۹۵/۵/۲۷] [اصلاحی ١۴۰٢/۶/۵] به میزان عوارض کالاهایی که دارای نمایندگی و خدمات بعد از فروش باشند، معادل ده درصد (۱۰%) عوارض متعلق، تخفیف داده میشود.
تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۷۷/۷/۱۸] [اصلاحی ۱۳۷۸/۹/۹] [اصلاحی ۱۳۹۵/۵/۲۷] [اصلاح شماره ١۴۰٢/۶/۵] به منظور حمایت از تولیدکنندگان کالا در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و برای توسعه بازار و تسهیل عرضه محصولات آنها در سایر مناطق یادشده، واردات کالاهای تولید یا پردازششده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به هر یک از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی از پرداخت عوارض این بند معاف میباشند. گواهی صادره توسط کمیسیون تعیین ارزش افزوده کالای تولید شده ملاک عمل خواهد بود.
۹- عوارض مواصلاتی: [الحاقی ۱۳۷۴/۹/۱۳] عوارض استفاده از پایانههای مواصلاتی وسایط نقلیه موتوری برای یک بار استفاده به شرح زیر تعیین میشود و بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه میتواند از تخفیف حداکثر تا پنجاه درصد (۵۰%) برخوردار باشد.
نوع وسیله نقلیه - میزان عوارض مواصلاتی ۱ - انواع اتومبیل سواری ۱۰۰۰ ریال ۲ - انواع وانت ۲۰۰۰ ریال ۳ - انواع مینیبوس و کامیونت ۳۰۰۰ ریال ۴ - انواع اتوبوس ۵۰۰۰ ریال ۵ - انواع کامیون ۵۰۰۰ ریال ۶ - انواع تریلی (اعم از تریلرکش و یدککش) ۱۰۰۰۰ ریال ۷ - لیفتراک ۱۰۰۰ ریال ۸ - انواع خودروهای راهسازی ۱۰۰۰۰ ریال ۹ - انواع خودروهای کشاورزی ۵۰۰۰ ریال ۱۰ - تریلی بوژی ۲۰۰۰۰ ریال ۱۱ - سایر وسایط نقلیه به ازای هر سیلندر ۲۵۰ ریال ۱۲ - انواع موتورسیکلت ۵۰۰ ریال عوارض مواصلاتی در آغاز هر سال بر حسب شرایط و با تصویب هیأت مدیره سازمان هر منطقه تا پنجاه درصد (۵۰%) نسبت به سال قبل قابل تغییر است.
۱۰ - عوارض ورود [الحاقی ۱۳۷۶/۱۰/۲۴] عوارض ورود در هر بار از پنج هزار (۵.۰۰۰) ریال تا پنجاه هزار (۵۰.۰۰۰) ریال حسب تشخیص سازمان هر منطقه است.
۱۱ـ [الحاقی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰] به منظور ارائه خدمات شهری شامل خدمات فرهنگی، ورزشی، درمانی و احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارک و پارکینگ ها، توقفگاه ها و میدان ها، حفظ و نگهداری پارک ها و باغ های عمومی، نظافت شهری، تأمین سایر تأسیسات مورد نیاز عمومی و نوسازی محلات و مراقبت در رشد موزون شهر، سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مجاز به اخذ عوارض خدمات شهری در ازای ارائه خدمات شهری میباشند.
۱ـ۱۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۳/۱۲/۱۷] از تاریخ تصویب این تصویبنامه برای ارائه خدمات به اراضی، مستحدثات و ساختمان های واقع در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، عوارض خدمات شهری سالانه بر اساس شیوهنامه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین میشود و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی بر اساس مقررات این دستورالعمل، عوارض مذکور را وصول می کنند.
۲ـ۱۱ـ بهای اراضی، مستحدثات و ساختمان های مذکور بر اساس ماده (۱۱) آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویبنامه شماره ۱۶۴۴۸/ت۲۵۳ک مورخ ۱۰ /۲ /۱۳۷۳ تعیین میشود.
تبصره ۱ـ در مورد کارخانه ها، کارگاه ها، مؤسسات صنعتی، اقتصادی و علمی فقط قیمت زمین و ساختمان، ملاک پرداخت عوارض میباشد.
تبصره ۲ـ در محدودههایی از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی که آب شرب، برق و یا یکی از آنها در دسترس ساکنین آن منطقه قرار نگرفته باشد، بابت هر یک از موارد تأمین نشده به میزان بیست و پنج درصد از عوارض مقرر کسر میشود. زمین های دارای کاربری های شهری و فاقد ساختمان واقع در مناطق مذکور، مشمول این بخشودگی نمیباشند.
تبصره ۳ـ بهای اعیانی پارکینگ های اختصاصی در هر ساختمان در احتساب عوارض منظور نمیشود.
تبصره ۴ـ به منظور تشویق مالکین املاک و ابنیه در سال اول (۱۳۹۳) پنجاه درصد و در سال دوم (۱۳۹۴) سی درصد و در سال سوم (۱۳۹۵) پانزده درصد تخفیف در عوارض خدمات شهری منظور میشود.
تبصره ۵ ـ در عوارض محاسبه شده، محدودههایی از منطقه که دارای محرومیت هستند به جهت بهسازی و توانمندسازی آن محدوده، پنجاه درصد مبالغ قابل وصول تبصره (۴) اخذ میشود.
۳ـ۱۱ـ تمامی اراضی واقع در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مشمول این دستورالعمل میباشند.
۴ـ۱۱ـ عوارض هر سال در اول فروردین ماه آن سال تحقق یافته و حداکثر تا پایان همان سال به سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی پرداخت و تسویه حساب اخذ میشود.
تبصره ۱ـ مؤدیانی که در مدت مذکور عوارض متعلق به ملک خود را پرداخت نمایند مشمول ده درصد تخفیف به عنوان جایزه خوش حسابی می شوند.
تبصره ۲ـ ساختمان های جدیدی که به جای ساختمان های قدیمی، نوسازی می شوند، برای سه سال از تاریخ گواهی پایان کار، از پرداخت عوارض موضوع این دستورالعمل معاف میباشند.
تبصره ۳ـ پرداخت عوارض خدمات شهری در مورد اراضی، املاک و مستحدثات استیجاری برعهده بهرهبردار میباشد.
۵ ـ۱۱ـ سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مجازند پس از دو ماه از تاریخ انقضای مهلت مقرر در بند (۴ـ۱۱) مشخصات مؤدیانی که نسبت به پرداخت عوارض املاک خود اقدام ننموده اند را احصا و نسبت به قطع خدمات شهری املاک مذکور اقدام نمایند.
۶ـ۱۱ـ در صورت تخصیص و قطعیت عوارض موضوع این دستورالعمل به ملک، علاوه بر مالک که مسئول پرداخت میباشد، عین ملک مذکور نیز وسیله تأمین مطالبات سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی بوده و در صورتی که مالک، عوارض ملک خود را در مهلت مقرر نپردازد، سازمان میتواند از طریق مراجع ذی صلاح نسبت به وصول مطالبات خود از مالک یا استیفای آن از عین ملک اقدام نماید.
۷ـ۱۱ـ مؤدیانی که تا پایان هر سال عوارض مقرر خود را نپردازند، از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت خسارت تأخیر براساس نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی بوده و سازمان ها میتوانند پس از پایان شش ماه اول سال بعد طبق بند (۶ ـ۱۱) نسبت به وصول مطالبات معوق خویش اقدام نمایند.
۸ ـ۱۱ـ میزان عوارض اراضی واقع در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی که آب لوله کشی و برق آن تأمین شده و فاقد ساختمان با حداقل ساخت و ساز (کمتر از پنج درصد تراکم پایه) باشند، در صورتی که نسبت به حصارکشی آن و ایجاد فضای سبز در داخل ملک اقدام نشده باشد، دو برابر میزان مقرر در بند (۲ـ۱۱) این تصویبنامه خواهند بود.
تبصره ـ ابنیه ناتمام توقیف شده توسط مقامات قضایی، مشمول این بند نخواهد بود.
۹ـ۱۱ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۵/۲۷] حقالزحمه ارایه خدمات کارشناسی خدمات شهری به شرح جدول پیوست شماره (۱) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین میشود.
۱۲ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۵/۲۷] عوارض مربوط به ارایه خدمات در فرودگاههای متعلق به سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی به شرح زیر تعیین میگردد:
۱ـ۱۲ـ به سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اجازه داده میشود به ازای ارایه خدمات به مقامات، میهمانان و مسافران خارجی که از پاویونهای فرودگاههای متعلق به سازمانهای مزبور عبور مینمایند، وجوه تعیین شده به شرح جدول پیوست شماره (۲) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است را به ریال یا ارز معتبر حسب مورد دریافت و به حساب درآمد سازمان منطقه واریز نموده و جهت تجهیز، مرمت و توسعه فرودگاه به مصرف برسانند.
۲ـ۱۲ـ به سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اجازه داده میشود بهای خدمات فرودگاهی و پروازی را به ریال یا ارز معتبر حسب مورد براساس ضوابط مقرر و جداول و میزان تعیین شده به شرح جدول پیوست شماره (۳) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، دریافت و به حساب درآمد سازمان منطقه واریز نموده و جهت تجهیز، مرمت و توسعه فرودگاه به مصرف برسانند.
۳ـ۱۲ـ به سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اجازه داده میشود از هر مسافر که توسط هواپیما از فرودگاههای متعلق به سازمانهای مزبور عازم خارج از کشور هستند، معادل مبلغ تعیین شده به شرح جدول پیوست شماره (۴) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، دریافت و به حساب درآمدهای سازمان منطقه واریز نموده و جهت تجهیز، مرمت و توسعه فرودگاه به مصرف برسانند.
این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۷۳.۱۱.۲۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور
شیوهنامه محاسبه و دریافت عوارض خدمات شهری در محدوده مناطق آزاد تجاری – صنعتی
الف – عوارض خدمات مربوط به نقل و انتقال املاک [اصلاحی ۱۳۹۹/۷/۲] عوارض خدمات مربوط به نقل و انتقال املاک به میزان پنج درصد (۵%) بهای عرصه و اعیان به قیمت ارزش معاملاتی مربوط که هر ساله توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ و در محدوده هریک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی محاسبه و دریافت میشود. این عوارض شامل کلیه خدمات مربوط به نقل و انتقالهای املاک (عرصه و اعیان) در محدوده منطقه اعم از واگذاری سازمان های مناطق و سایرین میباشد.
ب - عوارض حفاری تعرفه عوارض حفاری بر اساس فهرست بهای پروژه های عمرانی و ضرایب هر منطقه موضوع فهرست بهای سالیانه معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین میگردد.
ج – عوارض مدیریت پسماند عوارض مدیریت پسماند برابر یک سوم (ثلث) عوارض نوسازی محاسبه میشود. مبلغ عوارض مدیریت پسماند نباید از ۵۰۰ هزار ریال کمتر و از سه میلیون ریال بیشتر باشد. مبلغ عوارض مدیریت پسماند در ابتدای هر سال معادل ۱۰% افزایش می یابد.
د - عوارض صدور مجوز ساخت و پایان کار
| شیوهنامه محاسبه | |||
| عوارض صدور مجوز ساخت – پروانه ساخت | |||
| ۱ | عوارض صدور پروانه | یک برابر پذیره | |
| ۲ | پذیره واحد اضافی | قیمت هر واحد اضافی ۰۰۰ /۰۰۰ /۴۰ | |
| ۳ | پذیره اضافه تراکم: | ||
| خدماتی ، نمایشگاهی، اداری، تجاری و بانک | |||
| برای زمین های با تراکم پایه کوچکتر و یا مساوی ۵۰% | |||
| بیش از تراکم پایه ۵۰% (ابلاغی سازمان ۳۰% قیمت مصوب روز زمین) | |||
| از ۵۰ % تا ۱۰۰% بیش از تراکم پایه (ابلاغی سازمان ۵۰% قیمت مصوب روز زمین) | |||
| از ۱۰۰ % تا ۱۵۰% بیش از تراکم پایه (ابلاغی سازمان ۷۰% قیمت مصوب روز زمین) | |||
| از ۱۵۰ % تا ۲۰۰% بیش از تراکم پایه (ابلاغی سازمان ۱۰۰% قیمت مصوب روز زمین) | |||
| برای زمین های با تراکم پایه بزرگتر از ۵۰% | |||
| بیش از تراکم پایه ۵۰% | (ابلاغی سازمان ۴۰% قیمت مصوب روز زمین) | ||
| از ۵۰ % تا ۱۰۰% بیش از تراکم پایه | (ابلاغی سازمان ۶۰% قیمت مصوب روز زمین) | ||
| از ۱۰۰ % تا ۱۵۰% بیش از تراکم پایه | (ابلاغی سازمان ۸۰% قیمت مصوب روز زمین) | ||
| از ۱۵۰ % تا ۲۰۰% بیش از تراکم پایه | (ابلاغی سازمان ۱۰۰% قیمت مصوب روز زمین) | ||
| تراکم نوع دوم | به بنای مفید مربوط نمیشود و با هر کاربری که باشد به کاربری مسکونی و ده درصد ارزش منطقه بندی محاسبه میشود. | ||
| ۴ | پذیره کسری پارکینگ | سیصد برابر پذیره | |
| ۵ | پذیره تغییر نقشه | ده درصد پذیره | |
| ۶ | پذیره تغییر بنا | یک برابر پذیره | |
| ۷ | پذیره ادامه عملیات | ده درصد پذیره | |
| ۸ | عوارض تبدیل به قطعی | عوارض پروانه به نسبت سنوات باقیمانده از قرارداد استیجاری | |
| ۹ | پذیره تعمیرات | ده درصد پذیره | |
| ۱۰ | مجوز تخریب | یک درصد پذیره | |
| ۱۱ | پذیره اضافه سطح اشغال جانمایی | ده درصد پذیره | |
| ۱۲ | پذیره اضافه سطح اشغال زمین | ده درصد پذیره | |
| شیوهنامه محاسبه | |||
| عوارض صدور مجوز ساخت – پروانه پایان کار | |||
| ۱ | پذیره ادامه عملیات | ده درصد پذیره | |
| ۲ | عوارض صدور گواهی | ||
| مفید | یک برابر پذیره | ||
| راه پله | دو برابر پذیره | ||
| انبار | دو برابر پذیره | ||
| پیلوت و ... | دو برابر پذیره | ||
| ۳ | پذیره تغییر بنا | یک برابر پذیره | |
| ۴ | پذیره تغییر نقشه | ده درصد پذیره | |
| ۵ | پذیره اضافه تراکم | ||
| الف – برای زمین های زیر ۱۰۰۰ متر | |||
| الف - ۱ – اضافه ساخت تا سه درصد مساحت عرصه یک برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| الف - ۲ – اضافه ساخت تا شش درصد مساحت عرصه دو برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| الف - ۳ – اضافه ساخت تا ده درصد مساحت عرصه چهار برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| الف - ۴ – اضافه ساخت تا دوازده درصد مساحت عرصه شش برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| الف - ۵ – اضافه ساخت تا بیست درصد مساحت عرصه هشت برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| ب – برای زمین های بیش از یک هزار متر | |||
| ب – ۱ - اضافه ساخت تا سه درصد مساحت عرصه یک برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| ب – ۲ - اضافه ساخت تا شش درصد مساحت عرصه چهار برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| ب – ۳ - اضافه ساخت بیش از شش درصد مساحت عرصه برابر نرخ مصوب روز زمین | |||
| ۶ | پذیره کسری پارکینگ | نهصد برابر پذیره | |
| ۷ | تغییر کاربری | ۲ برابر پذیره به مقدار تغییر کاربری و ما به التفاوت پروانه با کاربری قدیم با کاربری جدید | |
| ۸ | پذیره تمدید گواهی | ده درصد پذیره با رعایت سقف (۰۰۰ /۰۰۰ / ۲ ریال) | |
تعیین ضریب افزایش قیمت تراکم برای ساختمان های بلند مرتبه ۱۰۰ + ۱/۳۰ *(N – ۲۵)/۱۰۰ :۳۰ ≤ N ≤ ۱۰۰ = ضریب افزایش قیمت تراکم ۱۰۰ + ۱/۴۰ *(N – ۱۰۰)/۱۰۰ :۱۰۰ ≤ N ≤ ۱۵۰ = ضریب افزایش قیمت تراکم ۱۰۰ + ۱/۴۰ *(N – ۱۵۰)/۱۰۰ :۱۵۰ ≤ N ≤ ۲۰۰ = ضریب افزایش قیمت تراکم ۱۰۰ + ۱/۴۰ *(N – ۲۰۰)/۱۰۰ :۲۰۰ ≤ N ≤ ۲۵۰ = ضریب افزایش قیمت تراکم N – ارتفاع از بستر طبیعی زمین ( آخرین کف بهرهبرداری) و بزرگتر از ۳۰ متر میباشد و تغییرات آن ۱۰ متر است.
تبصره ۱ – مبلغ پذیره برابر عوارض پذیره مورد عمل در هر منطقه، موضوع بند (خ) ماده (۲) آییننامه اجرائی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
هـ - عوارض نوسازی
| شیوهنامه محاسبه عوارض نوسازی |
| عوارض نوسازی به صورت زیر محاسبه میگردد: M=(An=۱,۲,۳+Bn=۱-۱۲)×(K) M= عوارض سالیانه A= ارزش عرصه K= در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ۱% B= ارزش اعیانی K= در سایر مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۵ /۰% |
| محاسبه ارزش عرصه |
| SL = مساحت عرصه |
| P = ارزش منطقه بندی |
| A۱ = ارزش عرصه املاک یک بر S) ۰/۲۵ (P × = A۱ |
| A۲ = ارزش عرصه املاک دو بر ] ۰/۲۵S) = [۱/۱ (P) × A۲ |
| A۳ = ارزش عرصه املاک دو بر بیشتر ] ۰/۲۵S) = [۱/۲ (P) × A۳ |
| محاسبه ارزش اعیانی |
| C: ارزش اعیانی هر مترمربع ساختمان |
| B۱: ارزش اعیانی ساختمان مسکونی یک طبقه B۱= [J۰-۱,۲,۳(S-SQ)+(۰/۲C×SQ)] |
مساحت خالص کل اعیان B۲: ارزش اعیانی ساختمان مسکونی با بیش از یک طبقه B۲= [S۲(I+۰/۱I)]-[S۳(I+۰/۲I)]+[S۴(I+۰/۳I)]+...[SSO(I+۴/۹I)])B۳ : ارزش اعیانی ساختمان برای کلیه کاربری ها به جز مسکونی B۳=[(I)(۱+۲g /۱۰۰) (Sg)]+[(I)(۱ – ۲g /۱۰۰) (Sg)]T۱ : ارزش سازه فلزی C×۰/۴۵T۲ : ارزش سازه بتنی C×۰/۵۵T۳ : ارزش سازه پیش ساخته C×۰/۶۵I۱ : ارزش ساختمان با قدمت زیر ۵ سال Tn×۰/۴۵I۲ : ساختمان با قدمت بین ۵ تا ۱۰ سال Tn×۰/۵۵I۳ : ساختمان با قدمت بیش از ۱۰ سال Tn×۰/۶۵g :
طبقات زیر همکفg۱ : طبقات روی سطح D : هزینه هر مترمربع ساخت بر اساس کاربریS = مساحت اعیانSQ = مساحت مشاعاتP : ارزش منطقه بندی هر مترمربع اعیانی ساختمان نیمه تمامB۴ = ارزش اعیانی در مرحله پی کنی و پی سازی (فوندانسیون) B۴= [۰/۵I ×.(S - H)]B۵ = ارزش اعیانی در مرحله اسکلتB۵= [۱/۴I ×.(S - H)]B۶ = ارزش اعیانی در مرحله سقفB۶= [۰/۳I ×.(S - H)]B۷ = ارزش اعیانی در مرحله دیوارکشی B۷= [۰/۴I ×.(S - H)]B۸ = ارزش اعیانی در مرحله نازک کاری B۸= [۰/۸۵I ×.(S - H)]H : مساحت پارکینگ مسکونیارزش اعیانی سالن ها و کارگاه های نیمه تمامB۰۹ = ارزش اعیانی در مرحله فوندانسیون B۹= (۰/۳I ×.S)B۱۰ = ارزش اعیانی در مرحله اسکلت (سوله، کف، سقف و دیوارکشی آنها به اتمام رسیده باشد) B۱۰=(۰/۸I×S)
دیدگاه شما