‌آیین‌نامه نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و‌ زیرزمینی می‌شود

تاریخ تصویب ۱۳۷۳/۱۰/۲۸
شماره 71997ت423ه - 1373.11.27
تاریخ انتشار ۱۳۷۳/۱۲/۰۳
دسته

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.10.28 بنا به پیشنهاد شماره 2472.100 مورخ 1373.4.21 وزارت نیرو و به استناد بند (‌و) تبصره (۲۵) قانون بودجه‌ سال 1373 کل کشور، آیین‌نامه "‌نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی‌ می‌شود" را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 - وزارت نیرو مجاز است در صورت اعلام آلودگی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و عدم رفع آن در مهلت تعیین شده در آیین‌نامه جلوگیری از‌ آلودگی آب (‌موضوع تصویب‌نامه شماره 18241ت71ه مورخ 1373.3.16) عوارضی را مطابق این آیین‌نامه دریافت و به حساب خزانه واریز نماید. معادل 50% از درآمد واریزی از محل اعتبار ردیف شماره 143504 قسمت چهارم قانون بودجه سال جاری، در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد تا به مصرف طرح‌های‌آب و فاضلاب استانها برساند.

‌تبصره 1 - در صورت اعلام وزارت نیرو مبنی بر آلودگی هر یک از واحدهای صنعتی، سازمان حفاظت محیط زیست در استانها مکلف است ظرف یک ماه‌ کیفیت و میزان آلودگی را تعیین و در صورت عدم رعایت استانداردها به وزارت نیرو برای اخذ عوارض اعلام نماید.

‌تبصره 2 - در صورتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست ظرف مدت مندرج در تبصره (1) اقدام ننماید وزارت نیرو می‌تواند رأساً نسبت به اندازه‌گیری آلودگی‌ اقدام و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.

‌ماده 2 - فرمول محاسبه عوارض آلودگی به شرح زیر اعلام می‌شود: P=Q(Xi_Si)/(1000) Pi (‌ریال در ماه) عوارض ماهیانه = P (‌متر مکعب در ماه) جریان حجمی و متوسط ماهیانه فاضلاب =Q P.P.M کیلوگرم برای COD یا BOD5 و TSS = گرم برای فلزات سنگین و سیانور ‌مقدار پارامترهای آلودگی مورد ارزیابی = Xi ‌واحد استاندارد یک واحد برای PH P.P.M برای COD یا BOD5 و TSS = گرم برای فلزات سنگین و سیانور ‌مقدار استاندارد پارامترهای آلودگی مورد ارزیابی = Si ‌واحد استاندارد برای یک واحد برای PH ‌عوارض یک واحد از پارامترهای آلودگی = Pi ‌مورد ارزیابی بر حسب ریال

‌ماده 3 - عوارض آلودگی بر اساس تعرفه زیر تعیین و دریافت خواهد شد: (‌ریال به ازای یک کیلوگرم) 20 = COD (‌ریال به ازای یک گرم) 300 = فلزات سنگین و سیانور (‌ریال به ازای یک کیلوگرم) 20 = TSS (‌ریال به ازای یک واحد اختلاف) 1000 = PH

‌ماده 4 - واحدهای صنعتی که دارای تصفیه خانه فاضلاب بوده یا در حال احداث تصفیه خانه می‌باشند یا در شهرکهای صنعتی مستقر بوده و به نحوی به شهرک‌ صنعتی عوارض آب و فاضلاب پرداخت می‌کنند، با تشخیص شرکت آب و فاضلاب و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت عوارض موضوع این‌آیین‌نامه معاف خواهند بود.

‌ماده 5 - با توجه به اهمیت توسعه صنایع در مناطق محروم، عوارض موضوع این آیین‌نامه پس از محاسبه، در ضریب حداقل 0.25 ضریب خواهد شد.

‌ماده 6 - در مورد واحدهای تولیدی که خارج از محدوده استحفاظی شهرها قرار دارند عوارض موضوع این آیین‌نامه پس از محاسبه، در ضریب 0.75 ضریب‌ خواهد شد.

‌ماده 7 - این آیین‌نامه، ابتدا بر واحدهای صنعتی که حداکثر آلودگی منابع آب را موجب می‌شوند اعمال و سپس بتدریج در مورد صنایع که آلودگی کمتری را‌ موجب می‌شوند، اجرا خواهد شد.

‌ماده 8 - در صورت بروز اختلاف میان واحدهای صنعتی و وزارت نیرو در اجرای این آیین‌نامه، مراتب در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع،‌ نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

‌ماده 9 - ده درصد درآمد حاصل از اخذ عوارض موضوع این آیین‌نامه جهت انجام مطالعه و طراحی روش‌های عملی تصفیه فاضلاب‌های صنعتی استانی‌ تخصیص می‌یابد.

‌حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.