‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات – مصوب ۱۳۷۴

تاریخ تصویب 1380/02/12
تاریخ ثبت 1380/03/16
شماره 10730ت23278‌ه_
تاریخ انتشار ۱۳۸۰/۰۳/۳۱
دسته

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۶۷۵.۷۱۸۶-۳۰.۵ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۴) ماده (۸)‌ قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات - مصوب ۱۳۷۴ - آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده ۱- خروج الکل ساخت داخل از کارخانجات تولید کننده و ترخیص الکلهای وارداتی از گمرکات کشور قبل از پرداخت مالیات موضوع ماده (۸)‌ قانون یاد شده به وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع است.

‌تبصره - صادرات الکل ساخت داخل در مدت اجرای قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع بند (ب)‌ ماده (۱۱۳) قانون یاد شده از پرداخت مالیات و ممنوعیت مذکور در این ماده مستثنا است.

ماده ۲- مدیران کارخانجات و شرکت‌های تولید کننده الکل مکلفند قبل از خروج و یا تحویل الکل به خریداران، مالیات متعلق را براساس حواله‌های‌ صادر شده از طرف وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و سایر مراجع ذی‌صلاح به وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌اداره‌ کل مالیاتهای غیرمستقیم در تهران و ادارات امور اقتصادی و دارایی در شهرستانها) پرداخت نمایند.

‌ماده ۳- گمرک ایران مکلف است قبل از صدور پروانه گمرکی (‌پروانه ترخیص) انواع الکل وارداتی، مالیات متعلق را با توجه به نوع، میزان و درجه الکل‌دریافت و ظرف مدت یک ماه، ضمن ارسال تصویر پروانه گمرکی به وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌در تهران به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در‌شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل مربوط) به حساب تعیین شده توسط وزارت یاد شده واریز نماید.

‌ماده ۴- عرضه کنندگان الکل مکلفند برچسبی که حاوی نوع، مقدار و درجه الکل و نام و نشان خود باشد بر روی ظروف محتوی الکل الصاق نمایند.

‌ماده ۵- وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند در متن حواله‌های صادر شده نوع و میزان‌ الکل را درج کنند و چنانچه الکل درخواستی به عنوان ماده اولیه یا واسطه‌ای مورد مصرف باشد، این موضوع را نیز قید نمایند.

‌ماده ۶- وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند با اعزام کارشناسی نسبت به کنترل تولید، فروش، تعیین و تغییر درجه الکل و نظایر آن اقدام و همچنین‌ دفاتر، اسناد و مدارک تولیدکنندگان و واردکنندگان را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت احراز مابه‌التفاوت مالیات ناشی از عدم ارایه اسناد و مدارک و‌ اطلاعات صحیح هنگام پرداخت مالیات و یا عرضه و فروش الکل بدون پرداخت مالیات، مابه التفاوت حاصل را قاچاق محسوب و با متخلفان برابر‌ قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - مصوب ۱۳۷۴ - مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتار نماید.

‌تبصره - مدیران و مسؤولان شرکتها و کارخانجات تولید الکل و وارد کنندگان موضوع این آیین‌نامه مکلفند همکاری لازم را جهت رسیدگی کارشناسان‌اعزامی به عمل آورند.

‌ماده ۷- وزارت صنایع و معادن مکلف است پس از صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدکننده الکل مراتب را به وزارت امور اقتصادی و‌دارایی اعلام نماید.

‌ماده ۸- کشف انواع الکل مالیات پرداخت نشده و حمل الکل فاقد پروانه مخصوص حمل، قاچاق محسوب و با متخلفان برابر قانون نحوه اعمال‌ تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - مصوب ۱۳۷۴ - مجمع تشخیص مصلحت نظام حسب مورد رفتار خواهد شد.

‌ماده ۹- دستورالعمل‌های اجرایی این آیین‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم و ابلاغ می‌گردد.

‌معاون اول رییس جمهور - حسن حبیبی

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.